Monday, June 27, 2011

ဆရာၾကီး ေရႊဥေဒါင္း၏ ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံ လက္ေတြ ့က်င့္စဥ္ (၄၀)

ကြၽႏု္ပ္ေတြ႕ေသာစိတ္သဘာဝ ( ၉ )

ဤဘဝအတြင္း အားထုတ္ဆဲ၌ပင္ စိတ္ျငိမ္းခ်မ္းမႈ ရေစႏိုင္ေသာ က်င့္စဥ္ႀကီး
အတိတ္ဘဝ ရိွမရိွ၊ သံသရာ အစ ဘယ္သို႔နည္း-ဟူေသာ ျပႆနာအားလံုး ရွင္းႏိုင္ေသာလုပ္ငန္း

လြန္ခဲ့ေသာ စက္တင္ဘာလအတြင္းက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သို႔ ေရာက္ခဲ့ရာတြင္ ကြၽႏု္ပ္၏ေဆာင္းပါးမ်ားကို ဖတ္ရႈ၍ ၊ ဗုဒၶေဟာျပေတာ္မူခဲ့သည့္ ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံနည္းအတိုင္း ကြၽႏု္ပ္ အားထုတ္ပံုမ်ားကို ႏွစ္သက္သေဘာက်ေသာ လူႀကီးပိုင္းႏွင့္လူလတ္ပိုင္းအခ်ိဳ ႔႔က ၎တို႔အား သင္တန္းေပးဖို႔ ေတာင္းပန္ၾကသည့္ အေလ်ာက္၊ လူႀကီးမ်ားႏွင့္ လူလတ္မ်ားကို တစ္ခုစီ ပိုင္းျခားလ်က္ သံုးႀကိမ္မွ်စီ သင္တန္းေပးခဲ့ရပါသည္။ ထို႔ျပင္ ျမန္မာျပည္ အႏံွ႔အျပားရိွ ကြၽႏု္ပ္၏ ေဆာင္းပါးပရိတ္သတ္အနက္ ႏွစ္သက္သေဘာက်သျဖင့္ စမ္းသပ္အားထုတ္ၾကသူမ်ားလည္း ဤၿမိဳ႕တစ္ေယာက္ ထိုၿမိဳ႕တစ္ေယာက္ စသည္ျဖင့္ ရိွေနၾက၍ ၎တို႔ထံမွ ေပးစာမ်ားလည္း လက္ခံရရိွခဲ့ရာ ဤသူတို႔အတြက္လည္းေကာင္း၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ သင္တန္းဆင္းၿပီးေသာ ဓမၼ မိတ္ေဆြမ်ားအတြက္လည္းေကာင္း ၊ ကြၽႏု္ပ္ပို႔ခ်ေျပာျပခဲ့ေသာ အျခင္းအရာမ်ားကို အက်ဥ္းခ်ံဳးကာ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ အေနျဖင့္ ေရးသားေဖာ္ျပလိုက္ရေပဦးမည္။

ပန္းခီ်ဆရာ ဥပမာ

ေရွးဦးမွာ စိတ္သဘာဝႏွင့္ ပတ္သက္၍ လူအမ်ားတို႔ အထင္မွားလ်က္ရိွေသာ အခ်က္တစ္ခုကို တင္ျပလို၏။ (ဤအေၾကာင္းအရာမွာ လြန္ခဲ့ေသာ ၉ ႏွစ္ခန္႔က ဟံသာဝတီ သတင္းစာ၌ ေရးသားေဖာ္ျပ ခဲ့ဖူးပါသည္။)

ပန္းခီ်ဆရာ တစ္ေယာက္သည္ ေၾကာက္မက္ဖြယ္ေကာင္းေသာ ဘီလူးရုပ္ သို႔မဟုတ္ သရဲရုပ္ တစ္ခုကို ေရးျခယ္သည္ဆိုအံ့။ အလြန္တရာ စိတ္ကူးေကာင္း၍ လက္ရာေျမာက္ေသာ ပန္းခီ်ေက်ာ္ တစ္ေယာက္ျဖစ္သည့္အေလ်ာက္၊ သူေရးျခယ္ေသာ ဘီလူးရုပ္သည္ လြန္စြာေၾကာက္စရာေကာင္းလွ၍ ထိုသူသည္ မိမိေရးျခယ္ထားေသာ အရုပ္ႀကီးကို ၾကည့္ရင္း သည္းတုန္အူတုန္ျဖစ္ကာ အလန္႔တၾကား ေအာ္ဟစ္လိုက္မိသည္ဆိုအံ့။ ၎၏ ေအာ္သံကို ၾကားရေသာသူမ်ားသည္ သူ၏ပန္းခီ်ခန္းထဲသို႔ ေျပးဝင္လာၾက၍ “ဘာျဖစ္တာလဲ” ဟုေမးၾကည့္ရာတြင္ ၎ပန္းခီ်ဆရာက ဘီလူးရုပ္ႀကီးကို ညႊန္ျပကာ “ေၾကာက္လွေခ်ရဲ႕ဗ်ာတို႔” ဟုေျပာသည္ဆိုအံ့။ ထိုအခါတြင္ လူမ်ားက ၎အရုပ္ႀကီးကို မည္သူေရးျခယ္ပါသနည္းဟုေမးၾကရာ ပန္းခီ်ဆရာက မိမိ ေရးျခယ္ထားေၾကာင္း ေျပာျပသည္ႏွင့္ “အံ့ဩစရာေကာင္းလိုက္တဲ့ လူတစ္ေယာက္ပါပဲဗ်ာ၊ ကိုယ္ေရးတဲ့ အရုပ္ကို ကိုယ့္ဟာကိုယ္ၾကည့္ၿပီးလန္႔ေအာ္ရသတဲ့ဗ်ာ၊ ဒီလူေတာ့ရူးၿပီထင္တယ္” ဟု ဆိုၾကေပလိမ့္မည္။

ထိုအခါ တစ္ေယာက္ေသာသူက “ဒါျဖင့္ ဒီအရုပ္ကားႀကီးကို ဖ်က္ပစ္လိုက္ပါေတာ့လားဗ်” ဟုေျပာ၍ ပန္းခီ်ဆရာ က “ေရးထားမိၿပီးဟာမို႔ ဖ်က္လို႔မရေတာ့ဘူူးဗ်ာ” ဟုေျပာရာတြင္ “ခက္လိုက္တဲ့ လူတစ္ေယာက္ ပါတကား ၊ ကိုယ္ေရးတဲ့ အရုပ္ကို ကိုယ္ဖ်က္လို႔ မရေတာ့ဘူးတဲ့ဗ်ာ၊ ဟုတ္ႏိုင္ၾကရဲ႕လား” ဟုဆိုသူမ်ားက ဆိုၾကေပလိမ္မည္။ ဤတြင္ အျခားလူတစ္ေယာက္က “ဒီလိုဆိုရင္ ဒီအရုပ္ကားႀကီး ကို မၾကည့္ဘဲေနပါေတာ့လားဗ်ာ….”ဟု အႀကံေပးရာ ပန္းခီ်ဆရာက “မၾကည့္ဘဲလည္း ကြၽန္ေတာ္ မေနႏိုင္ဘူးဗ်၊ ၾကည့္ေနရမွာဘဲ” ဟုျပန္ေျပာသည္ဆိုအံ့။ ၾကားရေသာလူမ်ားက “ခက္ၿပီဗ်ိဳ ႔ ၊ ကဳ်ပ္တို႔ ပန္းခီ် ဆရာေတာ့ ရူးတာမွ သြက္သြက္ခ်ာေနပါၿပီေကာလားဗ်ာတို႔” ဟုဆိုၾကေပလိမ့္မည္။ ဤကား စိတ္သဘာဝႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ဥပမာျဖစ္၏။ ဥပေမယ်ကား ဤသို႔တည္း။

ပုထုဇေနာ ဥမၼတၱေကာ

သတၱဝါဟူသမွ်မွာ (အထူးသျဖင့္ လူသတၱဝါမ်ားမွာ) အထက္ပါ ပန္းခီ်ဆရာကဲ့သို႔ ျပဳမူလ်က္ရိွေနျခင္းကို ကိုယ့္ဟာကိုယ္ မသိဘဲျဖစ္လ်က္ရိွၾကသည္။ လူသတၱဝါသည္ ပစၥဳပၸန္အေပၚ၌ အာရံု မျပဳဘဲလ်က္ အတိတ္အျဖစ္အပ်က္မ်ားႏွင့္ အနာဂတ္အတြက္ အေတြးအေခၚမ်ားျဖင့္သာ အခိ်န္ကုန္လ်က္ရိွ ၾက၏။

တစ္ေယာက္ေသာသူက မိမိအား ထိခိုက္နစ္နာေလာက္ေအာင္ ပုတ္ခတ္ကဲ့ရဲ႕သည္ဆိုလွ်င္ ၊ ခံရေသာလူသည္ ထိုအျခင္းအရာကို မၾကာမၾကာ သတိရကာ ခဏခဏ ေဖာ္ထုတ္၍ ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ေဒါသျဖစ္လ်က္၊ စိတ္ဆင္းရဲျခင္း ျဖစ္ရေလေတာ့သည္။ ပုတ္ခတ္ကဲ့ရဲ႕ေသာလူ၏ စကားလံုးမ်ားကား အတိတ္ျဖစ္၍ ေလထဲ၌ ေပ်ာက္ကြယ္ကုန္ခန္းသြားခဲ့ေလၿပီ။

ခံရသူအဖို႔မွာကား ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္မိတိုင္း မူလကကဲ့သို႔ ပီပီသသႀကီး ေပၚထြက္လာ၍ ႏွလံုးပူေလာင္ျခင္း ျဖစ္ရေလေတာ့သည္။ ခံရေသာလူသည္ ထိုအျခင္းအရာ ကို ေဖ်ာက္ဖ်က္ပစ္ရန္ မတတ္ႏိုင္ဟု ဆိုလွ်င္ ၊ ပန္းခီ်ကား ကို ဖ်က္ပစ္ရန္ မတတ္ႏိုင္ဟု ဆိုေသာ ပန္းခီ်ဆရာႏွင့္ တူသည္မဟုတ္ပါေလာ။ ထိုအေၾကာင္းကို မစဥ္းစားဘဲ မေနႏိုင္ဟု ေျပာခဲ့လွ်င္လည္း၊ ပန္းခီ်ကားကို မၾကည့္ဘဲ မေနႏိုင္ဟုေျပာေသာ ပန္းခီ်ဆရာ၏ စကားႏွင့္ အတူတူပင္ ျဖစ္သည္ မဟုတ္ပါေလာ။

ပန္းခီ်ဆရာကိုမူကား အရူးတစ္ေယာက္ဟူ၍ ေခၚၾကမည္ျဖစ္ရာ လြန္ေလၿပီးေသာ အျဖစ္အပ်က္တစ္ခုသည္ မိမိအား ႏွလံုးမသာယာျခင္း ျဖစ္ေစသည္ဟု သိပါလ်က္ႏွင့္ တစ္ဖန္ျပန္၍ ေဖာ္ထုတ္ေခၚယူျခင္း မျပဳဘဲ မေနႏိုင္ပါဟု ဆိုျခင္းသည္လည္း “ရူးျခင္း” ပင္ျဖစ္သည္ဟု ဆိုုထိုက္သည္ မဟုတ္ပါေလာ။ (ပုထုဇေနာ ၊ ဥမၼတၱေကာ) ပုထုဇဥ္ဟူသမွ်သည္ “အရူးမ်ား” ျဖစ္ၾကသည္ဟု ဗုဒၶဆိုေတာ္မူခဲ့ရာ ထိုစကားေတာ္၏ မွန္ကန္ျခင္းသည္ ဤကိစၥမ်ိဳးတြင္ အထူးထင္ရွားလွသည္ဟု ကြၽႏု္ပ္ စဥ္းစားမိပါေတာ့သည္။

ဆန္းၾကယ္ေသာ စိတ္သဘာဝ

လြန္ေလၿပီးေသာ ႏွလံုးမသာယာဖြယ္အျဖစ္အပ်က္ တစ္ခုကို ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ သည့္အခါ ႏွလံုးမသာမယာ ျဖစ္ရျခင္းတည္းဟူေသာ စိတ္သဘာဝကို ရွင္းလင္း ေဖာ္ျပရေပဦးမည္။

လူတစ္ေယာက္သည္ ဆင္အေၾကာင္းကိုစဥ္းစားလိုက္သည့္အခါ ၊ ဆင္တစ္ေကာင္၏ ပံုသဏၭာန္ ေပၚထြက္လာေပလိမ့္မည္။ ၎ဆင္သည္ တကယ့္ဆင္ေလာဟု ေမးလွ်င္ တကယ့္ဆင္မဟုတ္ ၊ စိတ္က ဖန္ဆင္းေသာ ဆင္မွ်သာျဖစ္သည္ဟု ေျဖတတ္ၾကေပလိမ့္မည္။ သို႔ဆိုလွ်င္ စိတ္သည္ တစ္ေနရာမွေန၍ ဆင္ေကာင္ႀကီးကိုဖန္ဆင္းသေလာ၊ စိတ္တျခား ဆင္တစ္ျခားေလာဟုေမးခဲ့လွ်င္ ရုတ္တရက္ မေျဖတတ္ဘဲ ရိွတတ္ၿပီးေနာက္ တစ္ျခားစီကား မဟုတ္ႏိုင္ အတူတူပင္ျဖစ္တန္ရာသည္ဟု စဥ္းစားမိၾကတန္ရာသည္။ သို႔ေသာ္ အမ်ားအားျဖင့္ ထင္မွတ္တတ္ၾကသည္မွာကား စိတ္က ဆင္ေကာင္ႀကီးကို ဖန္ဆင္းလို္က္ေသာအခါ၊ ထိုဆင္ေကာင္ႀကီးကို ငါကျမင္ရသည္ဟု ထင္္မွတ္တတ္ၾက ေလသည္။ စိတ္သဘာဝ အစစ္အမွန္မွာ စိတ္တျခား ဆင္တျခားမဟုတ္ရံုသာမကေသး၊ ဆင္ေကာင္ကို စိတ္ကဖန္ဆင္းေသာ အခိုက္အတန္႔တြင္ ဆင္၏ သဏၭာန္ကို သိေသာစိတ္ (ဆင္စိတ္) ျဖစ္လာ၍ ထိုဆင္သည္ “ စိတ္ဆင္” မွ်သာျဖစ္သည္။ ထိုပံုသဏၭာန္ကို ျမင္ေသာ ငါေကာင္ဟူ၍ ရိွသည္ မဟုတ္ေခ်။ စာဖတ္သူသည္ ဤအျခင္းအရာကို ႏွလံုးသို႔ ခိုက္ေအာင္ မခံယူႏိုင္ေသးေစကာမူ ၊ ဦးေႏွာက္ ျဖင့္(intellectually) သေဘာေပါက္သည္ဆိုလွ်င္ပင္ ခီ်းက်ဴးထိုက္ပါေပၿပီ။ (မဂ္ဖိုလ္ အလုပ္ဟူသည္မွာ ဦးေႏွာက္သက္သက္ အလုပ္မဟုတ္၊ ႏွလံုးသို႔ခိုက္ေအာင္ ခံယူရေသာ အလုပ္မ်ိဳးျဖစ္ေခ်သည္။)

ကိုယ့္ဟာကိုယ္ဆင္းရဲေအာင္လုပ္ျခင္း

တစ္ဖန္ အထက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ အျခင္းအရာ၌ မိမိအား ပုတ္ခတ္ကဲ့ရဲ႕ ေသာျဖစ္ရပ္ကို ျပန္လည္ေဖာ္ ထုတ္ လို္က္သည့္အခါ စင္စစ္အားျဖင့္ ၎ျဖစ္အင္ကို ငါကျပန္ သတိရလာျခင္းကား မဟုတ္၊ သညာ၏ အကူအညီအားျဖင့္ ၎ျဖစ္ရပ္ကို တစ္ဖန္ထပ္၍ သိေသာ ဝိညာဥ္စိတ္ ျဖစ္ေပၚလာ၍ ေဒါသတည္းဟူေသာ သခၤါရကၡႏၶာ၊ အခံရခက္ျခင္းတည္းဟူေသာ ဒုကၡေဝဒနာတို႔သည္ (နမ္ခႏၶာေလးပါးတို႔သည္) တစ္ျပိဳင္နက္ တည္း ျဖစ္ေပၚလာၾကရျခင္းမွ်သာျဖစ္ေလသည္။ ထိုကဲ့သို႔ အသစ္တစ္ဖန္ထပ္ေလာင္း၍ အခံရခက္ျခင္း တည္းဟူေသာ ဒုကၡေဝဒနာ ခံစားရျခင္းကိစၥ၌ ပုတ္ခတ္ကဲ့ရဲ႕ေသာ လူသည္ အေၾကာင္းရင္း စစ္စစ္ မဟုတ္။ စိတ္ဆင္းရဲေစရေအာင္ စိတ္ကပင္ ျပဳလုပ္ျခင္းျဖစ္ေလသည္။ ဆိုလိုရင္းမွာ မူလပထမ၌ ထိုသူ၏ ပုတ္ခတ္ကဲ့ရဲ႕မႈေၾကာင့္ စိတ္ဆင္းရဲျခင္း ျဖစ္ခဲ့ရသည္မွန္ေသာ္လည္း၊ ေနာက္တစ္ဖန္ ထပ္၍ အႀကိမ္ႀကိမ္ ဒုကၡျဖစ္ရျခင္းမူကား စိတ္ကို စိတ္က ျပဳလုပ္ျခင္းျဖစ္သည္ဟုသာ ဆိုထိုက္ေပသည္။ အေၾကာင္းမူကား လြန္ေလၿပီးေသာ ျဖစ္ရပ္တစ္ခုသည္ ၿပီးဆံုးခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါလ်က္ စိတ္က ေဖာ္ထုတ္ၿပီး ကိုယ့္ဟာကိုယ္ ဆင္းရဲေအာင္ ျပဳလုပ္ရာေရာက္ေလေသာေၾကာင့္တည္း။

(ကြၽန္ေတာ္ဆက္လက္ ပို႔စ္တင္ႏိုင္ရန္အတြက္ ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံစာအုပ္ကို အစအဆံုး ေစတနာေမတၱာျဖင့္ ကူညီစာရိုက္ကုသိုလ္ျပဳေပးတဲ့ ေဒါက္တာ၀င္းလြင္ ကို အထူးေက်းဇူးတင္ရိွပါတယ္ခင္ဗ်ား။)


(ဆရာၾကီးေရႊဥေဒါင္း ၏ ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံ လက္ေတြ ့က်င့္စဥ္ တင္ျပီးသမွ် အတဲြ (၁) မွ ယခုအထိ ဖတ္လိုလ်င္)


1 comment:

  1. ဘစ္ကက္July 17, 2011 at 3:41 PM

    ဆက္ေတာ့ဘူးလား....ေျဖပါ (သီခ်င္းသံျဖင့္ဖတ္ပါ) :D

    ReplyDelete