Monday, April 25, 2011

တစ္ခုခုေတာ့ လုပ္မွျဖစ္ေတာ့မယ္...



သံဃာေတာ္အရွင္သူျမတ္တို ့ဘုရား...

မိမိကိုယ္ထဲ သာသနာတည္ေအာင္ေတာင္ ေကာင္းေကာင္းမလုပ္နိဳင္ေသးတဲ့ တပည့္ေတာ္မွာ ကိုယ္ႏွင့္မတန္မရာ ျပည္တြင္းျပည္ပ သာသနာျပဳေရးႏွင့္ ပတ္သက္တဲ့အေၾကာင္းကို မေတာက္တေခါက္အသိႏွင့္ ေလွ်ာက္ေရးထားမိတာမို ့ သနားကရုဏာေရွ ့ထားျပီး သည္းခံခြင့္လႊတ္နားလည္ေပးပါလို ့ ေရွးဦးစြာ အနဴးအညြတ္ေလွ်ာက္ထားေတာင္းပန္အပ္ပါတယ္ဘုရား။



ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ သူတို႔

သူတို ့ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္က ေရွးေရစက္ပါပံုရပါတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာကတည္းက သူတို ့ႏွင့္ ခဏခဏပတ္သက္လာတာ အခု ဒီေရာက္လာတဲ့အထိပါဘဲ။ ဟိုး တေလာကပါဘဲ။ မနက္ဘက္ အလုပ္သြားရင္း ရထားေပၚမွာ ထိုင္ခံုေနရာရတာႏွင့္ စာအုပ္တစ္အုပ္ထုတ္ဖတ္ေနတုန္း ကိုယ့္ေဘးမွာလူႏွစ္ေယာက္လာထိုင္တာသိလိုက္တယ္။ အေရွ ့မွာလည္း တစ္ေယာက္လာရပ္တယ္။ ကိုယ္လည္း ကိုယ့္ဟာကိုယ္ စာဆက္ဖတ္ေနရင္း တစ္ေယာက္ေယာက္က ၾကည့္ေနသလို စိတ္ထဲခံစားလာရတာႏွင့္ ေဘးဘီကိုၾကည့္လိုက္ေတာ့ ခုနလာထိုင္တဲ့ အမ်ိဳးသမီးႏွစ္ေယာက္ႏွင့္ ကိုယ့္ေရွ ့ကရပ္ေနတဲ့ အမ်ိဳးသားတစ္ေယာက္က ကိုယ့္ကိုျပံဳးျပီးၾကည့္ေနၾကတယ္။ ကၽြန္ေတာ္က ျပန္ျပံဳးျပလိုက္ေတာ့ “မဂၤလာပါ။” ဆိုျပီး သူတို ့က ႏွဳတ္ဆက္ၾကတယ္။ ဒီေတာ့ ကိုယ္ကလည္း “မဂၤလာပါ။” ဘဲေပါ့။ ျပီးတာႏွင့္ အေရွ ့ကတစ္ေယာက္က ”ျမန္မာမဟုတ္လား” လုိ ့ေမးတာႏွင့္ ”ဟုတ္ပါတယ္။” လို ့ျပန္ေျဖလိုက္တယ္။ ျပီးေတာ့ ဆက္ျပီးသူက “ဘာစာအုပ္ဖတ္ေနတာလဲ” ဆိုျပီး ေမးလာတာႏွင့္ ဖတ္လက္စ စာအုပ္ကို သူ ့လွမ္းေပးလိုက္တယ္။ သူက ဟိုၾကည့္ဒီၾကည့္လုပ္ျပီး ကၽြန္ေတာ့္ကို ျပန္ေပးတယ္။ ေဘးက မမႏွစ္ေယာက္က “အခုအလုပ္သြားမွာလား။” “အလုပ္ကဘယ္မွာလဲ။” ”ေရာက္တာဘယ္ေလာက္ၾကာျပီလဲ” “ဘယ္မွာေနတာလဲ“ စသည္ စသည္ျဖင့္ အလႅာပ သလႅာပေတြ ေျပာၾကပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္လည္း အလိုက္သင့္ပဲ ျပန္ေျဖျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါေတြျပီးေတာ့မွ ကၽြန္ေတာ္မွန္းထားတဲ့အတိုင္း ေရွ ့ကဘိုးေတာ္က သူတို ့ ဘယ္အဖြဲ႔ကျဖစ္တဲ့အေၾကာင္း၊ ၾကားဖူး မၾကားဖူးေမးျပီး၊ ဘယ္ျမိဳ ့က ဘယ္ဘုရားရွိခိုးေက်ာင္းကို လာလည္ေစခ်င္ေၾကာင္း၊ ဘယ္ရက္ေတြမွာ ျမန္မာလို တရားေဟာမွာျဖစ္တဲ့အေၾကာင္း၊ လာေရာက္ေလ့လာေစခ်င္ေၾကာင္း ေျပာပါတယ္။ ေနာက္ ျမန္မာလိုျပန္ထားတဲ့ စာအုပ္ေတြႏွင့္ စာရြက္စာတမ္းေတြ တစ္ထပ္ၾကီး ေပးျပန္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း အလိုက္အထိုက္ပဲ စိတ္ေတာ့၀င္စားပါေၾကာင္း၊ ဒါေပမယ့္ အလုပ္အားရက္ႏွင့္ မတိုက္ဆိုင္လို ့လာဖို ့မလြယ္ေၾကာင္း၊ လာျဖစ္ေအာင္ၾကိဳးစားၾကည့္ပါအံုးမယ္ စသည္ျဖင့္ ျပန္ျပီး သံတမန္ဆက္ဆံေရးလုပ္လုိက္ရပါတယ္။ သူတို ့ျမန္မာစကားေျပာတာ ေတာ္ေတာ္ေလးသြက္သြက္လက္လက္ရွိတာႏွင့္ သင္ထားတာ ဘယ္ေလာက္ၾကာျပီလဲလို ့ေမးၾကည့္ေတာ့ ေျခာက္ႏွစ္ေလာက္ရွိပါျပီလို ့ ျပန္ေျပာပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္ဒီကိုစေရာက္ခါစ ရက္ပိုင္းဘဲရွိအံုးမယ္။ တစ္ေန ့အလုပ္ပိတ္ရက္မွာ အခန္းေဖာ္က ဒီေန ့သူ ့ဆီကို ဒီကနိဳင္ငံသားတစ္ဦးလာလည္မယ့္အေၾကာင္းခြင့္ေတာင္းပါတယ္။ (ဒီမွာက အခန္းေတြကက်ဥ္းေတာ့ တစ္ေယာက္ေယာက္ အိမ္လာလည္မယ္ဆိုရင္ က်န္တဲ့သူေတြ အေႏွာက္အယွက္ ျဖစ္မျဖစ္ ခြင့္ေတာင္းၾကတာပါ။) အဲဒီတစ္ေယာက္က ဗမာစကားေျပာတတ္ေၾကာင္းလည္းေျပာပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို ့ကလည္း လာလည္ေလရတာေပါ့။ ဗမာစကားေျပာတတ္ေတာ့ ၀ိုင္းဧည့္ခံလို ့ရတာေပါ့လို ့ျပန္ေျပာရင္း ဧည့္သည္အလာကို ေစာင့္ေနလိုက္ၾကပါတယ္။ အခ်ိန္က်လို႔ ဧည့္သည္ေရာက္လာေတာ့ အားလံုးကို ဗမာလိုႏႈတ္ဆက္၊ ေပါ့ေပါ့ပါးပါး စကားေလးေတြေျပာလို ့လည္းျပီးေရာ....“ဘုရားသခင္ ရွိတယ္ဆိုတာ ယံုသလား။” ဆိုျပီး စေမးလာပါေတာ့တယ္။ သူက ဘုရားသခင္ႏွင့္ပတ္သက္တာေတြကို ရွင္းလင္းေရးလုပ္ဖို ့ နိဒါန္းပ်ိဳးေနပါျပီ။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ အေျခအေနကို ရိပ္စားမိလိုက္ေတာ့ မသိမသာေလး စကား၀ိုင္းကေနထျပီး အျပင္ထြက္လာခဲ့လိုက္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ေလာက္ မသြက္တဲ့ အခန္းေဖာ္မ်ားကေတာ့ ဆက္ျပီး က်န္ေနခဲ့ၾကေလရဲ ့။ ေနာက္အပတ္ေတြမွာလည္း အလုပ္ပိတ္ရက္တိုင္းကို အဲဒီဧည့္သည္က လာလည္ဖို ့လုပ္ေနေတာ့ အခန္းေဖာ္သူငယ္ခ်င္းမွာ ပက္ေရွာင္ရတဲ့အဆင့္ေရာက္ရပါေတာ့တယ္။

တစ္ရက္လည္း အလုပ္ကအျပန္ ဘူတာမွာ အေနာက္ကေန ”တဆိတ္ေလာက္” ဆိုျပီး လွမ္းေခၚေတာ့ ဘာမ်ားလဲလို ့ လွည့္ၾကည့္လိုက္မိတယ္။ အမ်ိဳးသမီးႏွစ္ဦးက ”နိဳင္ငံျခားသားလား” လို ့ေမးေတာ့ ”အင္း ဟုတ္ပါတယ္” လို ့ျပန္ေျဖလိုက္တယ္။ သူတို ့က ရွည္ရွည္ေ၀းေ၀းေတြဆက္ေျပာေနေတာ့ “ငါ မင္းတို ့စကား သိပ္နားမလည္ဘူး” လို ့ျပန္ေျပာလိုက္တယ္။ ဒီေတာ့ သူတို ့က ”အဂၤလိပ္လိုေကာ” လို ့ေမးေတာ့ ”အဂၤလိပ္လို ေတာ့ရတယ္” လို ့ျပန္ေျဖလိုက္တယ္။ အဲဒီမွာ အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္က “သူတို ့ရဲ ့ ဘုရားရွိခိုးေက်ာင္းကို လာလည္ဖို ့ ဖိတ္ေခၚတာပါ။” ဆိုျပီး အဂၤလိပ္လိုေျပာျပီး လိပ္စာကဒ္ေလးေပးတယ္။ ကၽြန္ေတာ္က “ငါ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျဖစ္လို ့ မလာေတာ့ပါဘူး” လို ့ျပန္ေျဖေတာ့ ”ဗုဒၶဘာသာ၀င္ျဖစ္လည္း ရပါတယ္။ လာေရာက္ေလ့လာေစခ်င္ပါတယ္” ဆိုျပီး ဆက္ေျပာေနျပန္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္လည္း ထံုးစံအတိုင္း ေကာင္းပါျပီ။ ၾကိဳးစားပါ့မယ္ လုပ္လိုက္ရပါတယ္။

ဒီနိဳင္ငံမွာ ဒီလိုဘာသာေရးအဖြဲ ့ေတြေတာ္ေတာ္ေလးမ်ားသလို အဖြဲ၀င္အင္အားလည္း ေတာ္ေတာ္ေလးမ်ားပါတယ္။ သူတို ့ေတြက နိဳင္ငံျခားသားေတြကို စည္းရံုးေရးဆင္းဖို ့အတြက္ သက္ဆိုင္ရာ နိဳင္ငံျခား ဘာသာစကား အေရးအဖတ္အေျပာေတြကို ေၾကညက္ေနေအာင္သင္ထားျပီး အထက္က ပံုစံေတြအတိုင္း စည္းရံုးေရးဆင္းပါေတာ့တယ္။ ဒီလိုပံုစံေတြအျပင္ နိဳင္ငံျခားသားေတြရဲ ့ သာေရး၊ နာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ အခ်စ္ေရး၊ အိမ္ေထာင္ေရး ကိစၥေတြမွာလည္းပဲ တစ္ပိုင္တစ္နိဳင္ကို လိုက္ကူညီေပးတတ္ၾကပါေသးတယ္။ အာဂ စည္းရံုးေရးသမားမ်ားပါေပဘဲလို ့ မွတ္ခ်က္ခ်လိုက္မိပါတယ္။

ျမန္မာျပည္မွာတုန္းကလည္း သူတို ့အဖြဲ ့ကထုတ္တဲ့ စာအုပ္ေတြ လစဥ္လိုလို အိမ္ကို ေရာက္ေရာက္လာတတ္ပါတယ္။ စာတိုက္ပံုးထဲထည့္သြားတာတို ့၊ တစ္ေယာက္ေယာက္လာေပးသြားတာတို ့စသည္ျဖင့္ေပါ့။ အခုဒီမွာလည္း ျမန္မာအိမ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ သူတို႔စာအုပ္ေတြ၊ လက္ကမ္းစာေစာင္ေတြကို ေတြ႔ရတတ္ပါတယ္။ တစ္နည္းမဟုတ္ တစ္နည္းႏွင့္ အဲဒီစာရြက္စာတမ္းေတြကို ေရာက္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ၾကတာ ခ်ီးက်ဴးဖို႔အေတာ္ေကာင္းပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္ သူတို ့အဖြဲ ့အေပၚအခုလို ေရးတာဟာ ကဲ့ရဲ ့ခ်င္တဲ့စိတ္ႏွင့္ ေရးတာမဟုတ္ပါဘူး။ သူတို ့ဘာသာအေပၚ လူေတြ စိတ္၀င္စားလာေအာင္ ယံုၾကည္လာေအာင္ ၾကိဳးစားၾကတာမွာ သူတို ့ စိုက္ထုတ္လိုက္တဲ့ အားကို မွန္းၾကည့္လို ့ရေအာင္လို ့ပါ။ သူတို ့ဟာ သူတို ့ရဲ ့ဘာသာအေပၚ ဘယ္ေလာက္ ယံုၾကည္မႈျပင္းထန္သလဲဆိုတာကို မွန္းၾကည့္ေစခ်င္တာပါ။ သူတို ့လုပ္ပံုလုပ္နည္း မွန္တာ၊ မွားတာကို ေ၀ဖန္ဖို ့မရည္ရြယ္ပါဘူး။

ကြန္ပစ္မွာလား၊ မွ်ားမွာလား

ဘုန္္းဘုန္း၀ီရသူ အထဲမ၀င္ရခင္ အခ်ိန္တုန္းက ၾကည့္ျမင္တိုင္ ေရႊည၀ါ တရားပြဲတစ္ခုမွာ ေဟာသြားတဲ့ တရားထဲက စကားတစ္ခ်ိဳ ့ကို ျပန္ေဖာက္သည္ခ်ခ်င္ပါတယ္။ သိျပီးတဲ့သူေတြလည္း ရွိမွာပါ။ ဘုန္းဘုန္းက ဘာေျပာသြားလဲဆိုေတာ့ ျမန္မာျပည္မွာ သာသနာျပဳေနၾကတဲ့ရဟန္းသံဃာေတာ္ေတြဟာတဲ့... တခ်ိဳ ့ တခ်ိဳ ့က ပေဒသရာဇ္ ရွင္ဘုရင္ေတြလိုျဖစ္ေနၾကတယ္တဲ့။ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းေပၚမွာ ခန္ ့ခန္ ့ၾကီးထိုင္ျပီး ဒကာ ဒကာမေတြ ကပ္တာေတြ လက္ခံ၊ လွဴတာေတြ ဘုန္းေပးျပီး ေက်ာင္းလာတဲ့သူေတြေလာက္ကိုပဲ တရားေဟာေနၾကတယ္တဲ့။ ဘုရားလက္ထက္က ဘုရားရွင္အပါအ၀င္ ရဟန္းေတာ္ေတြဟာ အရပ္ရပ္ကို လွည့္လည္ျပီး ေတြ ့တဲ့သူကို ေတြ ့တဲ့ေနရာမွာ သင့္သလို တရားစကားေျပာ ဆံုးမသြန္သင္မႈကို ျပဳခဲ့ၾကတယ္တဲ့။ လူနတ္နိဗၺာန္ ခ်မ္းသာရွိရာဆီကို ညႊန္ျပေပးခဲ့ၾကတယ္တဲ့။ အဲဒါကို ဆရာေတာ္က ဘာႏွင့္ ဥပမာေပးသြားလဲဆိုေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္တို ့ သာသနာျပဳခဲ့တာက ကန္ထဲမွာ ငါးကို ပိုက္ကြန္ႏွင့္ပစ္ဖမ္းတာႏွင့္တူတယ္တဲ့။ အခုေခတ္ ရဟန္းေတာ္အခ်ိဳ ့ရဲ ့သာသနာျပဳပံုက ငါးမွ်ားခ်ိတ္ႏွင့္ထိုင္ျပီး ငါးမွ်ားေနတာႏွင့္တူပါတယ္လို ့ဆိုပါတယ္။ ဆရာေတာ့္စကားမွန္ မမွန္ဆိုတာကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို ့ထက္ သာသနာ့ေဘာင္ထဲက အရွင္ျမတ္မ်ားက ပိုသိလိမ့္မယ္လို ့ထင္ပါတယ္။

သာသနာျပဳတဲ့လား

ကၽြန္ေတာ္ ဟိုကဒီက ၾကားဖူးတာေလးေတြ နည္းနည္းေဖာက္သည္ ခ်ၾကည့္ခ်င္ပါတယ္။ သက္ေသအေထာက္အထားမရွိလို႔၊ မခိုင္လံုလို႔ တရားမ၀င္ပါဘူး။ မမွန္ပါဘူးလို ့ေျပာရင္လည္း ေက်ေက်နပ္နပ္လက္ခံပါ့မယ္။

နယ္စပ္ေတာင္တန္းေဒသဘက္ေတြမွာ သာသနာျပဳၾကတဲ့ ရဟန္းေတာ္အခ်ိဳ ့အေၾကာင္းပါ။ အဲဒီဘက္ေက်းရြာေတြမွာ ေနၾကတဲ့သူေတြဟာ မ်ားေသာအားျဖင့္ အသိပညာအေတြးအေခၚေတြက နိမ့္က်ၾကတာေရာ၊ ျပည္မၾကီးႏွင့္ အလွမ္းသိပ္ကြာျပီး လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးမေကာင္းတာေတြေရာေၾကာင့္ သူတို ့ေတြရဲ ့ လူေနမႈဘ၀ေတြဟာ ေတာ္ေတာ္ေလး နိမ့္ပါးၾကပါတယ္။ သူတို ့မွာ ကိုယ္ပိုင္ ယံုၾကည္မႈ ခံယူမႈ ဆိုတာမ်ိဳးေတြလည္း မရွိတတ္ၾကဘူး။ မ်ားေသာအားျဖင့္ နီးစပ္ရာ သစ္ပင္ေတြ၊ ေက်ာက္တုံးေတြ၊ နတ္ေတြကို ကိုးကြယ္တတ္ၾကပါတယ္။ အဲဒီကို ေရာက္သြားၾကတဲ့ သာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္ေတြက ရြာလူၾကီးေတြ အကူအညီႏွင့္ နီးစပ္ရာ ရြာနီးခ်ဳပ္စပ္က လူေတြကို တစ္ေနရာမွာ စုုေ၀းခိုင္းျပီး ၾသကာသတိုင္ေပး၊ သရဏဂံုတိုင္ေပး၊ သီလေပးတိုင္ေပး လုပ္ၾကပါတယ္။ ဒီလိုႏွင့္ ရြာဘယ္ႏွစ္ရြာက ရြာခံဘယ္ႏွစ္ေယာက္ေတာ့ျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာ အျဖစ္ ေရာက္ရွိသြားတယ္လို ့ စာရင္းသြင္းလိုက္နိဳင္ၾကပါတယ္။ သာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္မ်ား ေနာက္ထပ္ တစ္ေနရာကို ၾကြသြားခ်ိန္မွာေတာ့ တျခားဘာသာျခားအဖြဲ ့ေတြက အဲဒီရြာဘက္ကို ေရာက္လာၾကပါတယ္တဲ့။ ဒီလိုႏွင့္ သရဏဂံုလုိက္ဆိုထားတဲ့ အဲဒီရြာခံေတြဟာ ဘာသာျခားတို႔ရဲ ႔ဓေလ့ထံုးစံေတြႏွင့္အညီ ဘာသာေျပာင္းလိုက္ၾကျပန္ပါေရာတဲ့။ ကၽြန္ေတာ္ ၾကားဖူးတာေလးပါ။ ဟုတ္ခ်င္မွလည္း ဟုတ္မွာပါ။

နိဳင္ငံျခားတိုင္းျပည္ေတြကို ရဟန္းသံဃာေတာ္ေတြ သာသနာျပဳခရီး ၾကြၾကတာ ဆယ္စုုႏွစ္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားၾကာခဲ့ပါျပီ။ တခ်ိဳ ့ တခ်ိဳ ့ ေသာ ရဟန္းေတာ္ေတြဟာ နိဳင္ငံျခားေရာက္ေတာ့ အဲဒီမွာထင္ရွားတဲ့ ေစတီပုထိုးေတြ၊ ထင္ရွားတဲ့ အမွတ္တရေနရာေတြ သြားေရာက္လည္ပတ္ၾကည့္ရႈျပီး အမိေျမကို ျပန္လာၾကပါတယ္။ တခ်ိဳ ့လည္း တတ္သည့္ပညာ မေနသာဆိုသလို လို ့ပဲေျပာရမလား၊ အဲဒီနိဳင္ငံမွာရွိတဲ့ ဒကာ ဒကာမေတြအတြက္ ေရွ ့ျဖစ္ေနာက္ျဖစ္ ေတြ ေဟာေပး၊ အေဆာင္ယၾတာမ်ား စီရင္ေပးခဲ့ၾကရပါတယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ေပါ့ေလ။ ျမန္မာျပည္ျပန္ေရာက္ရင္ေတာ့ “ျပည္ပသာသနာျပဳ” ဆိုတာေလး ဘြဲ ့ေဘးနား တပ္လို ့ရတာပါဘဲ။ ဒါလည္းဘဲ သူမ်ားေျပာလို ့ၾကားဖူးတာေလးပါ။

လက္ေတြ ့ဘ၀

ဟိုတေလာက အြန္လိုင္းမွာ ပို ့စ္ေလး ႏွစ္ပုဒ္ မွတ္မွတ္ရရ ဖတ္ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ပုဒ္က ဘုန္းဘုန္းဦး၀ိစိတၱ (ကိုရီးယား) ဆိုဒ္ကပါ။ နိုင္ငံျခားသာသနာျပဳဆိုရာ၀ယ္ဆိုတဲ့ပို ့စ္ပါ။ တကယ္တမ္း နိဳင္ငံျခားမွာ သာသနာျပဳၾကရေတာ့မယ္ဆိုလာေတာ့ သာသနာျပဳမယ့္ပုဂၢိဳလ္အတြက္ လိုအပ္ခ်က္ေတြ၊ အရည္အခ်င္းေတြက ေတာ္ေတာ္ေလး ၾကိဳးစားျဖည့္ဆည္းနိဳင္ဖို ့လိုလာပါတယ္။ ကိုယ့္ဗမာေတြကို တရားေဟာ၊ တရားျပ၊ ဆိုဆံုးမဖို ့၊ သာေရးနာေရး လူမႈေရးကိစၥေတြမွာ ဗုဒၶဘာသာထံုးတမ္းအစဥ္အလာမ်ားႏွင့္ အညီလုပ္နိဳင္ဖို ့ အတြက္ ဦးေဆာင္ဦးရြက္ လုပ္ရံုေလာက္က သံဃာေတာ္ေတြရဲ ့ ရာခိုင္ႏႈန္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက လုပ္နိဳင္မွာ က်ိန္းေသပါတယ္။ အဓိက က ကိုယ္ေရာက္ေနတဲ့တိုင္းျပည္က နိဳင္ငံျခားသားေတြကို ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ပက္သက္တာေတြ၊ သူတို ့သိခ်င္တာေတြကို ေျပာဆိုရွင္းျပေပးနိဳင္ဖို ့ပါ.။ ဒီကိစၥကေတာ့ ေတာ္ေတာ္အားစိုက္ရမယ့္ အေနအထားျဖစ္သြားပါျပီ။ ကိုယ္ႏွင့္ ဓေလ့စရိုက္မတူ၊ အေတြးအေခၚမတူ၊ အယူအဆမတူသူေတြရဲ ့ ေမးလာတဲ့ေမးခြန္းေတြကို သူတို ့စိတ္ထဲေက်လည္သြားတဲ့အထိရွင္းျပနိဳင္ဖို ့ဆိုတာ တကယ္ကေတာ့ မလြယ္တာအမွန္ပါ။ ေနာက္ သံဃာဆိုတာေတာင္ ေကာင္းေကာင္းမသိတဲ့ အရပ္ေဒသမွာ ရဟန္း၀ိနည္းေတြႏွင့္အညီ ထိန္းသိမ္းေနထိုင္ရင္း သာသနာျပဳအလုပ္လုပ္ဖို ့။ စဥ္းစားရတာႏွင့္တင္ေတာင္ ေခါင္းေျခာက္စရာေကာင္းေနပါျပီ။ ဒါေပမယ့္လည္း ဒီလိုခက္ခဲတဲ့ကိစၥေတြကိုပဲ စြမ္းစြမ္းတမံေဆာင္ရြက္ရင္း သာသနာေတာ္အရွည္တည္တံ့ဖို ့ကို မ်ိဳးေစ့ခ်ေပးနိဳင္ခဲ့တဲ့ ရဟန္းအာဇာနည္မ်ားလည္း အထင္အရွားရွိေနတာပါဘဲ။

ေနာက္တစ္ပုဒ္ဖတ္ျဖစ္တာကေတာ့ ဓမၼဂဂၤါ အရွင္၀ိစိတၱရဲ ့ ရဟန္းတစ္ပါးဆီက ဘာေတြေမွ်ာ္လင့္ထားပါလိမ့္ ဆိုတဲ့ပို ့စ္ပါ။ အဲဒါေလးဖတ္ရင္း လြန္ခဲ့တဲ့ေလးငါးႏွစ္အလြန္ေလာက္က မေလးရွားႏွင့္စကၤာပူကို သာသနာျပဳၾကြၾကြေနတဲ့ ဆရာေတာ္တစ္ပါးေျပာတာေလးကို သတိရမိပါတယ္။ ဆရာေတာ္ေျပာသြားတာက ဒီက နိဳင္ငံျခားသားေတြက ဘုန္းၾကီးေတြကို လူမႈေရးႏွင့္ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အၾကံေပးေတြလို သေဘာထားၾကျပီး လာေတြ ့ၾကတဲ့အေၾကာင္း၊ သူတို ့ရဲ ့စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ျပႆနာေတြ၊ မိသားစုေရးေတြ လာေျပာျပတတ္ၾကတယ္ဆိုတဲ့အေၾကာင္းပါ။ ရဟန္းတစ္ပါး နိဳင္ငံျခားသာသနာျပဳရရင္ေတာ့ ဒီအေတြ ့အၾကံဳမ်ိဳးက ေရွာင္လို ့ရမယ္မထင္မိပါဘူး။ ေနာက္ဆံုးနိဳင္ငံျခားသားေတြမလာရင္ေတာင္ ကိုယ့္လူမ်ိဳးေတြပဲလာျပီး သူတို ့အပူေတြ လာထုတ္ၾကမွာ က်ိန္းေသပါဘဲ။ ကဲ...ဒါဆိုရဟန္းေတာ္မ်ားမွာ လူေတြ ့ရင္ ငါေတာ့ တရားေဟာလိုက္မယ္ဟဲ့ ဆိုတာမ်ိဳးမၾကိမ္း၀ါးခင္ Good Listener ေကာင္းတစ္ဦးျဖစ္ဖို ့အရင္ ေလ့က်င့္ထားဖို ့လိုမယ္ထင္ပါတယ္။

ဘာစစ္ႏွင့္တိုက္မလဲ

တခါတေလ သာသနာျပဳတာကို စစ္တိုက္တာႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္စဥ္းစားၾကည့္ျဖစ္ပါတယ္။ ယွဥ္ၾကည့္သင့္ မသင့္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ ေသေသခ်ာခ်ာမသိပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္ နဲနဲေလာက္ေတာ့ ေတြးၾကည့္ျဖစ္သြားပါတယ္။ စစ္တိုက္ရာမွာ ထိုးစစ္(တိုက္စစ္)ရယ္ ၊ ခံစစ္ရယ္ အေျခခံအားျဖင့္ရွိတယ္လို ့ဆိုပါတယ္။ ထိုးစစ္ကိုမွ ေျပာက္က်ားတို ့၊ ျခံဳခိုတို ့၊ နဂါးပတ္တို ့၊ စိမ့္၀င္တို ့၊ ေဖာက္စစ္တို ့၊ အေယာင္ျပတို ့ စသည္စသည္ခြဲတယ္ဆိုဘဲ။ ေဖာ္ျမဴလာအရ ထိုးစစ္ကို ရန္သူအင္အားထက္ သံုးဆသာမွ သံုးသင့္တယ္လို ့ ေျပာပါတယ္။ ဒါက အၾကမ္းဖ်င္းေပါ့။ (ကၽြန္ေတာ္လည္းအရင္က ဒါေတြမသိပါဘူး။ စစ္ဗိုလ္ ညီငယ္တစ္ေယာက္ကို လွမ္းစပ္စုထားရတာ။ ဒီေဆာင္းပါးေရးဖို ့။)

ဟုတ္ျပီ။ ကၽြန္ေတာ္တို ့ေတြ အခု သာသနာျပဳေနၾကတာ ထိုးစစ္သံုးေနၾကတာလား၊ ခံစစ္သံုးေနၾကတာလား။ ထိုးစစ္သံုးဖို ့အတြက္ဆို ကၽြန္ေတာ္တို ့မွာ ဘာေတြ အားသာခ်က္ရွိေနျပီလဲ။ ဒါမွမဟုတ္ ခံစစ္ကိုဘဲသံုးျပီး သူမ်ားေတြ တိုက္လာတာကို ကာကြယ္ၾကမလား။ ေနာက္ ခံစစ္ႏွင့္ခ်ည္းဘဲ တစ္ခ်ိန္လံုးေနၾကမလား။ ထိုးစစ္သံုးမယ္ဆိုရင္ေကာ ဘယ္လိုမ်ိဳးထိုးစစ္ကို သံုးမလဲ။ ေျပာက္က်ားလား၊ စိမ့္၀င္လား၊ အေယာင္ျပလား။ ဆရာနႏၵသိန္းဇံကေတာ့ စစ္နည္းဗ်ဴဟာေတြကို စီးပြားေရးမွာ သံုးလို ့ရေၾကာင္း သူ ့ရဲ ့ စီးပြားေရးႏွင့္ စစ္ေရးဗ်ဴဟာ စာအုပ္မွာ ဆိုထားပါတယ္။ သာသနာျပဳေရးမွာေကာ သံုးမယ္ဆိုျဖစ္ႏိုင္မလား စမ္းၾကည့္ရင္ ေကာင္းမယ္ထင္ပါတယ္။

Devil's Advocate

ကၽြန္ေတာ္အခုေရးျပီးသမွ် ျပန္ျခံဳငံုၾကည့္ရင္ ကိုယ့္ဘာသာ၊ သာသနာျပဳတာႏွင့္ပတ္သက္ျပီး အဆိုးဘက္ကေန ခပ္မ်ားမ်ားေရးမိသလားလို ့ထင္မိပါတယ္။ စီမံခန္ ့ခြဲမႈဘာသာရပ္ထဲမွာ အဖြဲ ့အစည္းတစ္ခု တိုးတက္ၾကီးထြားဖို ့အတြက္လိုအပ္ခ်က္တစ္ခုအေနႏွင့္ အဆိုးျမင္၀ါဒီတစ္ဦးေလာက္ အနည္းဆံုးရွိသင့္တယ္လို ့ဆိုထားပါတယ္။ သူက အမ်ားစုက ေကာင္းတယ္၊ ေကာင္းတယ္လို ့ ၀ိုင္းေျပာေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ဒါဘာေကာင္းလို ့လဲ၊ ဒါၾကီးက ဒီလိုလုပ္ရင္ ဒီလိုလြဲမွာေပါ့၊ ဒါၾကီးက ဒီလို စုတ္ျပတ္ေနတာၾကီး ဘာေကာင္းလို ့လဲလို ့ ျမင္ေပး ေျပာေပးရပါတယ္တဲ့။ အဲဒီလိုလူမ်ိဳးအဖြဲ ့အစည္းထဲမွာရွိမွ ကိုယ့္အဖြဲ ့(လုပ္ငန္း) ရဲ ့ အားနည္းခ်က္ေတြ၊ လိုအပ္ခ်က္ေတြ (weakness & flaws) ေတြကို က်န္တဲ့သူေတြက ျမင္နိဳင္မွာ မို ့လို ့ပါတဲ့။ အဲဒီလူကို Devil's Advocate လို ့ေခၚပါတယ္။ ဒီေဆာင္းပါးကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္အေနႏွင့္ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းအတြက္ DA လုပ္လိုက္တာပါဘဲ။

အဆံုးသတ္

ကၽြန္ေတာ္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားဘ၀တုန္းက သူငယ္ခ်င္းေတြဆံုျဖစ္ၾကျပီဆိုရင္ တက္ၾကြေနၾကတဲ့ လူငယ္တို ့သဘာ၀အေလွ်ာက္ ေလာကီၾကီးပြားတိုးတက္ေရး အေၾကာင္းေတြကို အလုအယက္ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ၾက၊ ျငင္းခုန္ၾကပါတယ္။ ၾကီးပြားဖို ့အတြက္ ဟိုလိုၾကိဳးစားသင့္တယ္၊ ဒီလိုမ်ိဳး ေလ့လာသင့္တယ္၊ ဘယ္စာအုပ္ေတြဖတ္သင့္တယ္၊ ဘယ္ဘာသာကို ဘယ္လို ထဲထဲ၀င္၀င္ကၽြမ္းက်င္သင့္တယ္ စသည္ျဖင့္ေပါ့။ ေဆြးေႏြးလို ့ျပီးေတာ့ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္က “အင္း...ငါတို ့ဒီလိုခ်ည္းေနလို ့ေတာ့ မျဖစ္ေသးဘူး။ တစ္ခုခုေတာ့ လုပ္မွျဖစ္ေတာ့မယ္။” ဆိုျပီး စကား၀ိုင္းသိမ္းတတ္ၾကပါတယ္။

ဒီလိုႏွင့္ ေနာက္တစ္လ ေလာက္ေန အားလံုးျပန္ဆံုၾကေတာ့ ျပီးခဲ့တဲ့လက ေျပာထားတာေတြထဲက ဘာေတြ ထိထိေရာက္ေရာက္လုပ္ျဖစ္သလဲ တစ္ေယာက္ကို တစ္ေယာက္ေမးၾကည့္ေတာ့ သိပ္မထူးပါဘူး။ ဒုန္ရင္းအတိုင္းေလာက္ပါဘဲ။ ဒါနဲ ့တစ္ခါ ျပန္ျပီး ေဆြးေႏြးၾက၊ ျငင္းခုန္ၾကျပန္ပါေရာ။ အားလံုးျပီးေတာ့ အဲဒီ သူငယ္ခ်င္းက ထံုးစံအတိုင္း “ငါတို ့ဒီအတိုင္းေနေနလို ့ေတာ့ မျဖစ္ေသးပါဘူး။ တစ္ခုခုေတာ့ လုပ္မွျဖစ္ေတာ့မယ္။” လို ့ေျပာျပန္ပါေရာ။ အဲဒီလိုႏွင့္ဘဲ ကၽြန္ေတာ္တို ့ေတြ ေက်ာင္းေတြျပီးခဲ့ၾကရပါတယ္။

အခုလည္း ဒီေဆာင္းပါးေလးေရးအျပီး ကၽြန္ေတာ္လည္း ကၽြန္ေတာ့္သူငယ္ခ်င္းေျပာေလ့ရွိသလိုပဲ အားလံုးကို ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ”ကၽြန္ေတာ္တို ့ေတြ ဒီအတိုင္းေနေနလို ့ေတာ့ မျဖစ္ေသးဘူး။ တစ္ခုခုေတာ့ လုပ္မွျဖစ္ေတာ့မယ္။” လို ့....

ေလးစားစြာျဖင့္
၀ိမုတၱိသုခ

တိုက်ိဳ၊ ဂ်ပန္
၂.၂.၂၀၁၀
အဂၤါေန ့

No comments:

Post a Comment