Wednesday, September 29, 2010

ဆရာၾကီး ေရႊဥေဒါင္း၏ ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံ လက္ေတြ ့က်င့္စဥ္ (၃၆)

ကၽြႏ္ုပ္ေတြ႔ေသာ စိတ္သဘာ၀ (၈)

တရားအားထုတ္ရာ၌ ဓမၼ၀ိစယသေမၺာဇၥ်င္ႏွင့္ သမၼာသကၤပၸတို႔၏ အေရးၾကီးပံု

ကၽြႏ္ုပ္အားထုတ္ျပီး အားထုတ္ဆဲျဖစ္ေသာ ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံနည္းသည္ ဗုဒၶေဟာေတာ္မူခဲ့သည့္ ၀ိပႆနာ႐ႈနည္းပင္ျဖစ္ေသာ္လည္း အျခားေသာနည္းမ်ားႏွင့္ ျခားနားခ်က္ၾကီးတစ္ခု ရွိျခင္းကို တင္ျပရေပဦးမည္။

မ်ားစြာေသာ ၀ိပႆနာ ဆရာ့ ဆရာေတာ္မ်ားက စိတ္သည္ႏွစ္ခု တျပိဳင္တည္းမျဖစ္ႏိုင္၊ တစ္ခုျပီးမွ တစ္ခုျဖစ္ရသည္။ မိမိ၏စိတ္ကို မိမိသိသည္ဆိုရာ၌ ေရွ ႔စိတ္ကို ေနာက္စိတ္္ကသိျခင္းသာ ျဖစ္ရမည္။ ဥပမာ တစ္စံုတစ္ခုကို ကိုင္ခ်င္ေသာအခါ၌ ကိုင္ခ်င္ေသာစိတ္ ျဖစ္ေပၚလာျခင္းကို လူသာမန္တို႔မသိလိုက္ဘဲ၊ ႐ႈမွတ္ေသာေယာဂီတို႔ သည္သာလွ်င္သိရသည္။ သို႔ရာတြင္ ကိုင္ခ်င္ေသာစိတ္္က ေရွ ႔မွျဖစ္သြားျခင္းကို ေနာက္စိတ္က လိုက္၍ သိျခင္းျဖစ္သည္ဟု ေျပာေဟာျပျခင္းကို ၾကားနာရဖူး၏။ စိတ္ႏွစ္ခု တျပိဳင္နက္တည္း မျဖစ္ႏိုင္ျခင္းကိုလည္း ၀န္ခံ၍ သူ႔နည္းႏွင့္သူ မွန္ကန္ျခင္းကိုလည္း ၀န္ခံရေပမည္။ သို႔ရာတြင္ ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံနည္းမူ၌ ေရွ ့ဆင့္ေနာက္ဆင့္ မဟုတ္ဘဲ တျပိဳင္နက္တည္းကဲ့သို႔ ျဖစ္ေပၚရေသာ အျခင္းအရာကို တင္ျပလိုပါသည္။

ဧကုပၸာဒ ဧကနိေရာဓ

ရွင္းဦးအ့ံ။
စိတ္ႏွစ္ခု တျပိဳင္နက္တည္း မျဖစ္ႏိုင္ျခင္းမွာမူကား ဘုရားေဟာျဖစ္ရံုသာမက၊ လက္ေတြ႔အားျဖင့္လည္း (စမ္းသပ္သူတိုင္းအဖို႔) အလြန္ရွင္းလွသည္ျဖစ္၍ အထူးေရးသားရန္မလိုပါ။ သို႔ရာတြင္ ‘သတိ’ ဟူသည္မွာ စိတ္ (၀ိညာဏကၡႏၶာ) မဟုတ္၊ ေစတသိက္တရား (သခၤါရကၡႏၶာ)မွ်သာျဖစ္၏။ ‘သတိ’ယွဥ္ေသာ ‘စိတ္’ ဟူ၍လည္းရွိ၍၊ သတိမယွဥ္ေသာ စိတ္ဟူ၍လည္း ရွိ၏။ ေစတသိက္တို႕မည္သည္ (ဧကုပၸာဒ နိေရာဓာစ၊ ဧကာလမၺဏ ဟူေသာ သျဂိဳဟ္အရ) စိတ္ႏွင့္ တျပိဳင္တည္းျဖစ္၍ တျပိဳင္တည္းခ်ဳပ္သည္ဆိုရာ၊ စိတ္ႏွစ္ခု တျပိဳင္တည္း မျဖစ္ႏိုင္ေသာ္လည္း ေစတသိက္ျဖစ္ေသာ ‘သတိ’သည္ စိတ္ႏွင့္ တျပိဳင္တည္း ျဖစ္ႏိုင္စြမ္းရွိ၏။ ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံနည္းအရ အားထုတ္ေသာေယာဂီသည္ သတိႏွင့္ယွဥ္ေသာစိတ္ ရွိသည္ဆိုအံ့။ ျမင္ေသာအျခင္းအရာကို “ျမင္သည္”ဟူ၍ ေနာက္စိတ္ကလိုက္ျပီး မွတ္ေနရေတာ့သည္မဟုတ္။ သတိႏွင့္ၾကည့္လိုက္လွ်င္ သတိႏွင့္ျမင္လိုက္ေတာ့ သည္သာ ျဖစ္၏။ ျမင္ျခင္းတည္းဟူေသာ အျခင္းအရာကို အလုပ္တစ္ခုအေနျဖင့္ ႐ႈမွတ္ရေတာ့သည္မဟုတ္။ မလပ္ေသာသတိရွိသည္ဆိုလွ်င္ ျမင္သည္ႏွင့္တျပိဳင္နက္ သတိတြဲလွ်က္သာ ရွိရပါေတာ့သည္။ ဥပမာ ေရစိုေသာလက္ျဖင့္ တစ္စံုတစ္ခုေသာ ၀တၴဳပစၥည္းကို ကိုင္တြယ္လိုက္သည့္အခါ ထိလိုက္ျခင္းႏွင့္ စြတ္စိုျခင္းတည္းဟူေသာ အျခင္းအရာတို႔မွာ တျပိဳင္တည္း ျဖစ္ရသကဲ့သို႔ပင္။ ထိုလက္ျဖင့္ တစ္ခုျပီးတစ္ခု သိႏိုင္ျခင္းကား မွန္သကဲ့သို႔ စိတ္မွာလည္း တစ္ခုျပီးတစ္ခု သိႏိုင္ပါသည္။ သို႔ရာတြင္ စိုစြတ္ေသာလက္သည္ ၀တၴဳပစၥည္းကို ထိျခင္းကား အလုပ္တစ္ခု၊ စိုုစြတ္ေစျခင္းကား အလုပ္တစ္ခု မဟုတ္သကဲ့သို႔ သတိယွဥ္ေသာစိတ္သည္ အာရံုႏွင့္ထိေတြ႔သည္ႏွင့္ တျပိဳင္နက္ ႐ႈမွတ္ျပီး ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။

မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံနည္းအတိုင္း က်နေအာင္ အားထုတ္ေသာ ေယာဂီသည္ ဤအတိုင္းပင္ ေတြ႔ရေပမည္။ ကၽြႏ္ု့ပ္မွာ အၾကိမ္ၾကိမ္ ၀န္ခံခဲ့သည့္အတိုင္း က်မ္းတတ္တစ္ေယာက္ မဟုုတ္သျဖင့္ က်မ္းဂန္ကို အေျခခံျပီး ၾကံဆျခင္းမဟုတ္။ ကိုယ္တိုင္အားထုတ္၍ ေတြ႔ရွိရေသာ အျခင္းအရာကို တင္ျပျခင္းမွ်သာ ျဖစ္ပါ၏။ သို႔ရာတြင္ ကၽြႏ္ုပ္ေတြ႔ရွိေသာ သဘာ၀သည္ က်မ္းဂန္ႏွင့္ ကိုက္ညီသည္ဟု ယံုၾကည့္ပါသည္။

တျပိဳင္တည္းယွဥ္ႏိုင္ျခင္း

ထပ္၍ရွင္းဦးအ့ံ။
ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံနည္းအရ အားထုတ္ေသာ ေယာဂီသည္ စၾကၤေလွ်ာက္ခိုက္တြင္ ပစၥဳပၸန္တည့္ေအာင္ သံုးသပ္လ်က္ရွိသည္ဆိုအ့ံ။ ၾကြျခင္း၊ လွမ္းျခင္း စေသာအလုပ္မ်ားကို ‘ၾကြတယ္၊ လွမ္းတယ္’ စသည့္ ပညတ္အေခၚအေ၀ၚမ်ားျဖင့္ ႐ႈမွတ္ရန္လိုသည္မဟုတ္။ ကိုယ္ကာယ၏ အမူအရာေျပာင္းလဲပံု အျခင္းအရာမ်ားကို မျပတ္ေသာသတိျဖင့္ ေစာင့္ၾကည့္ရန္သာ လိုေပသည္။ ယင္းသို႔ရွိစဥ္ ‘ဒိုင္း’ခနဲ ျမည္ေသာအသံၾကီးတစ္သံ ၾကားရသည္ဆိုအံ့။ ၄င္းကို ၾကားရျခင္းအတြက္ေၾကာင့္ စၾကၤႏွင့္ပတ္သက္၍ အလုပ္ပ်က္သြားေလျပီဟု ႏွလံုးမသာယာျခင္း ျဖစ္ဖို႔မလို။ အာရံုေျပာင္းလဲသြားျခင္းကို ခ်က္ခ်င္းသိေစဖို႔ သတိရွိရန္သာ အေရးၾကီးေပသည္။

အာရံုေျပာင္းလဲသြားျခင္းကို မသိလိုက္ဘဲ “ဘာသံပါလိမ့္” “ဘယ္ကလာတဲ့အသံပါလိမ့္” အစရွိေသာ အေတြးအေခၚမ်ား ၀င္ေရာက္မလာေစေအာင္၊ သတိရွိေစဖို႔မွာလည္း အေတာ္ရင့္က်က္လာေသာ ေယာဂီမ်ား၏ အလုပ္ၾကီးျဖစ္ေလသည္။ ဤက်င့္စဥ္၏ အေရးၾကီးေသာ အလုပ္မွာ လြန္ေလျပီးေသာ အတိတ္စိတ္ (သို႔မဟုတ္ အာရံု) ကို လိုက္၍ သိေစဖို႔မဟုတ္၊ ပစၥဳပၸန္ဆတ္ဆတ္အေပၚ၌ သတိယွဥ္ေသာစိတ္ျဖင့္ ေစာင့္ၾကည့္ရန္သာ ျဖစ္ေလသည္။ ေရွ ႔စိတ္္ကို ေနာက္စိတ္က သိျခင္းတည္းဟူေသာ အလုပ္မွာ အျခား႐ႈနည္းမ်ားအတြက္ ျဖစ္ေပရာ၊ ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံ က်င့္စဥ္မူကား (ဓမၼ၀ိစယ သေမၺာဇၥ်င္အရ) လြန္ေလျပီးေသာ အာရံုကို ရံဖန္ရံခါတြင္ တမင္တကာ ဆင္ျခင္သံုးသပ္ျခင္းမ်ိဳးမွတပါး အခါခပ္သိမ္း ေနာက္ျပန္႐ႈမွတ္ရေသာ အလုပ္မ်ိဳးမဟုတ္ေပ။ (ဓမၼ၀ိစယ သေမၺာဇၥ်င္အေၾကာင္းကို ေရွ ့တြင္ ရွင္းလင္း ေဖာ္ျပပါဦးမည္။)

လက္ထပ္ဆရာ အေရးၾကီးျခင္း

၀ိပႆနာ တရားအားထုတ္ျခင္း ဟူသည္မွာ ေဂါတမဗုဒၶေဟာေတာ္မူခဲ့သည့္ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း လမ္းစဥ္ၾကီးျဖစ္သည္ မွန္ေသာ္လည္း က်မ္းဂန္ကိုၾကည့္၍ အားထုတ္ရျခင္းထက္ ထိုက်မ္းဂန္အရ အားထုတ္၍ အထိုက္အေလ်ာက္ ေပါက္ေရာက္ထားသည့္ ဆရာေတာ္ထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ကာ အားထုတ္ပံု အားထုတ္နည္းကို လက္ထပ္သင္ျပျခင္းခံရသည္က ပို၍အရာေရာက္ေၾကာင္းမွာ ကၽြႏ္ုပ္၏ ကိုယ္ေတြ႔ ျဖစ္ပါသည္။

ကိုယ္တိုင္အားထုတ္ဖူးျခင္းမရွိဘဲ က်မ္းဂန္ထဲမွ ထုတ္ႏုတ္ကာ နည္လမ္းညႊန္ျပျခင္းသည္လည္း စာမဖတ္တတ္သူမ်ားအဖို႔ အသံုး၀င္ႏိုင္ေသာ္လည္း အဟုတ္တကယ္ လိုလားသူျဖစ္ပါက အားထုတ္ထားသည့္ အာစရိယထံ ၾသ၀ါဒခံယူပါမွ အရာေရာက္ႏိုင္သည္ဟု နားလည္ၾကရာေခ်သည္။ စင္စစ္မွာ တစ္ၾကိမ္တစ္ခါမွ် လမ္းညႊန္ျပရံုႏွင့္ မျပီးေသး။ ဆရာသြားခဲ့ေသာ လမ္းအတိုင္း တပည့္ျဖစ္သူက လိုက္ေလွ်ာက္ရာတြင္ လမ္းခုလတ္၌ တိမ္းေခ်ာ္ျခင္းမ်ားလည္း ရွိတတ္သည္ျဖစ္၍ မၾကာမၾကာ ေတြ႔ဆံုကာျဖင့္ ျပဳျပင္ေပးဖို႔လည္း အေရးၾကီးလွေပသည္။ ဤလမ္းကို ကိုယ္တိုင္မေလွ်ာက္ဖူးေသာ ပုုဂိၢဳလ္က ဆရာလုပ္ကာ မတိမ္းမေခ်ာ္ရေအာင္ ျပဳျပင္ေပးဖို႔ဟူသည္မွာ လြန္စြာ သဘာ၀မက်သျဖင့္ ခဲယဥ္းေသာ အလုပ္တစ္ခုုဟု ဆိုထိုက္ေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ကၽြႏ္ုပ္၏ ငယ္ဆရာေတာ္က “လက္ထပ္ဆရာ အျပေကာင္းမွ အေၾကာင္းကို ရိပ္မိႏိုင္သည္” ဟု ေဟာေတာ္မူဖူးေလသည္။

ကၽြႏ္ုပ္၏သႏၷိ႒ာန္

ကၽြႏ္ုပ္ေရးသားခဲ့ေသာ ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံနည္းကို သေဘာက်သျဖင့္ အားထုတ္သူအခ်ိဳ ႔၏ ‘လမ္းေခ်ာ္’ ပံုႏွင့္ ကၽြႏ္ုပ္ကိုယ္တိုင္ စိတၱာႏုပႆနာ အလုပ္ကို လုပ္ဖူးစဥ္က ‘လမ္းေခ်ာ္’ ပံုတို႔ကို ေဖာ္ျပရေပဦးမည္။

ကၽြႏ္ုပ္၌ ငယ္ဆရာေတာ္ ရွိဖူးသည္မွန္ေသာ္လည္း အလြန္ႏုနယ္ေသာအခ်ိန္က ေတြ႔ရေသာ ဆရာေတာ္ျဖစ္၍၊ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ကိုရေအာင္ တစ္ေန႔ေန႔၌ အားထုတ္မည္ဟူေသာ သႏၷိ႒ာန္မ်ိဳးေစ့ကေလး ခ်ေပးခဲ့ရံုမွတပါး၊ ကၽြႏ္ုပ္အား လက္ထပ္သင္ျပႏိုင္ေသာ အေရးအခြင့္ မရွိခဲ့ေခ်။

ဆရာေတာ္ပ်ံလြန္ေတာ္မူေသာ္အခါ ကၽြႏ္ုပ္မွာ အသက္၂၀ရွိျပီျဖစ္ရာ၊ ၁၃ႏွစ္ခန္႔က ခ်ထားခဲ့ေသာ သႏၷိ႒ာန္ကို ေကာင္းေကာင္းသတိရေသာ္လည္း အားမထုတ္ႏိုင္ေသးဘဲ၊ အမွတ္အသား ျပဳထားလိုက္ရံုမွ်သာရွိ၏။ သႏၷိ႒ာန္ခ်ထားေသာအခ်ိန္၌လည္း ကၽြႏ္ုပ္သည္ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ကို လိုခ်င္လွေသာေၾကာင့္မဟုုတ္၊ (နားမလည္ေသာ အျခင္းအရာတစ္ခုကို လိုခ်င္တတ္သည္ဟူ၍လည္း မျဖစ္ႏိုင္) ဆရာေတာ္ဘုရားက ကၽြႏ္ုပ္၏ မိဘမ်ားႏွင့္ အျခားတပည့္မ်ားအား မၾကာခဏ ေဟာေျပာေလ့ရွိသည့္ ‘နိဗၺာန္’ ဟူေသာ အျခင္းအရာမွာ မည္သို႔ေသာ အျခင္းအရာမ်ိဳးျဖစ္သည္ဟု သိလိုသျဖင့္ တစ္ေန႔ေန႔တြင္ သိေအာင္ ၾကိဳးစားမည္ဟူေသာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မွ်သာ ျဖစ္ေလသည္။

(ဆရာၾကီးေရႊဥေဒါင္း ၏ ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံ လက္ေတြ ့က်င့္စဥ္ တင္ျပီးသမွ် အတြဲ (၁) မွ ယခုအထိ ဖတ္လိုလ်င္)

No comments:

Post a Comment