Wednesday, June 16, 2010

ၾသဃတရဏသုတ္ ႏွင့္ သူတို ့အေတြးမ်ား (၄)

မေလွ်ာက္ဘဲႏွင့္ေရာက္

(၁)

လြန္ခဲ့ေသာရက္က ေအာက္ပါ အေၾကာင္းအရာကို ကၽြန္ေတာ္၏မိတ္ေဆြက ေျပာျပပါသည္။ သူေျပာသည့္အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ၾကားဘူးေသာ္လည္း သူ၏ေျပာျပပံုကို ႏွစ္သက္သေဘာက်သည့္အတြက္ သူ၏ေျပာပံုအတိုင္း ျပန္ေျပာနိဳင္ရန္ ေအာက္တြင္ၾကိဳးစား၍ ေရးၾကည့္ပါသည္။
(၂)

အခါတစ္ပါးမွာ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားကို ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးက ေမးေလွ်ာက္တယ္။ ဘယ္လိုေမးေလွ်ာက္သလဲဆိုေတာ့...ဒုကၡခပ္သိမ္း ျငိမ္းေတာ္မူတဲ့ ရွင္ေတာ္ဘုရားသည္ ဘယ္ပံုဘယ္နည္းအားျဖင့္ (ကာေမာဃ၊ ဘေ၀ါဃ၊ ဒိေ႒ာဃ၊ အ၀ိေဇၨာဃ တည္းဟူေသာ) ၾသဃေလးသြယ္ ေရပင္လယ္ၾကီးကို ကူးေျမာက္ေတာ္မူခဲ့ပါသလဲ” လို ့ ေမးေလွ်ာက္တယ္။ ဒီအခါမွာ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားက “ငါသည္ ရပ္တည္လဲမေနဘဲ၊ သြားဖို ့ရန္လည္း အားမထုတ္ဘဲ ၾသဃေလးသြယ္ ေရပင္လယ္သမုဒၵရာၾကီးကို ကူးေျမာက္ခဲ့တယ္” လို ့ေျဖတယ္။

ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားရဲ ့ အေျဖကို တစ္ဘက္ကပုဂၢိဳလ္က နားမလည္ဘူး။ ဒီလိုနားမလည္ေတာ့ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားကို ထပ္ျပီးေမးတယ္။ “အရွင္ဘုရား... အရွင္ဘုရားသည္ ၾသဃေလးပါးတည္းဟူေသာ ပင္လယ္သမုဒၵရာၾကီးကို အဘယ္ကဲ့သို ့ ရပ္၍လည္း မေနဘဲ၊ သြားလည္း မသြားဘဲ ကူးေျမာက္ေတာ္မူခဲ့ပါသလဲ” လို ့ေလွ်ာက္တယ္။ ဒီအခါမွာ ျမတ္စြာဘုရားက ....“ရပ္ေနတဲ့အခါ နစ္ျမဳပ္တယ္၊ သြားဖို ့ရန္အားထုတ္တဲ့အခါ ေမ်ာတယ္။ ငါဟာ...ရပ္လည္းမေနဘဲ သြားလည္းမသြားဘဲ သံသရာေရအယဥ္လို ့ဆိုအပ္တဲ့ ၾသဃေလးသြယ္ သမုဒ္ပင္လယ္ၾကီးကို ကူးေျမာက္ခဲ့တယ္” လို ့ ေျဖေတာ္မူတယ္။

ဒီအခါမွာ ေမးတဲ့ပုဂၢိဳလ္က....“ရပ္လဲမေနဘဲ၊ သြားဖို ့ရန္လည္း အားမထုတ္ဘဲ ၾသဃေလးသြယ္လို ့ ဆိုရတဲ့ သံသရာ သမုဒ္ျပင္က်ယ္ၾကီးကို ကူးေျမာက္ေတာ္မူခဲ့တဲ့ ျမတ္စြာဘုရားကို အခုမွပင္ ဖူးေတြ ့ရေပတယ္” လို ့ ေလွ်ာက္ထားျပီး ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားထံကေန ထြက္ခြာသြားတယ္တဲ့။

ဒီမွာ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရား မိန္ ့ေတာ္မူတဲ့...“ငါဟာ ရပ္တည္မေနဘဲ” ဆိုတဲ့စကားက ကာမသုခလႅိကႏုေယာဂဆိုတဲ့ ကာမဂုဏ္ေတြထဲမွာ ေန ေနတာ မဟုတ္ဖူး။ ကာမဂုဏ္ေတြကို လိုက္စား၊ ခံစားေနျခင္းမဟုတ္ဖူးလို ့ ဆိုလိုတယ္။ “သြားဖို ့ရန္လဲ အားမထုတ္ဘဲ” ဆိုတာက အတၱကိလမထာႏုေယာဂဆိုတဲ့ အက်င့္ေတြကို က်င့္ေဆာင္အားထုတ္မႈ မလုပ္ဖူးလိုု ့ဆိုလိုတယ္လို ့ အ႒ကထာဆရာေတြက ဖြင့္ျပတတ္ၾကတယ္။ ျပီးေတာ့....ဒီေတာ့ “ရပ္ေနတဲ့အခါနစ္ျမဳပ္တယ္” ဆိုတာ အဲဒီ ကာမဂုဏ္ေတြကို ခံစားႏွစ္သက္ေနရင္....သံသရာ ပင္လယ္သမုဒၵရာၾကီးထဲမွာ နစ္မြန္းသြားမယ္၊ “သြားဖို ့အားထုတ္တဲ့အခါ....သြားျပန္တဲ့အခါ ေမ်ာပါတယ္” ဆိုတာက ဆိုခဲ့တဲ့ အတၱကိလမထာႏုေယာဂဆိုတဲ့ မိမိကိုယ္ကို ညွင္းဆဲတဲ့အက်င့္ေတြကို က်င့္ရင္....ဒါဟာလည္း သံသရာကလြတ္ေျမာက္ေၾကာင္း မဟုတ္ဘဲ သံသရာ ၾသဃေရေတြထဲ ေမ်ာပါသြားအံုးမွာဘဲလို ့ ဆိုလိုတယ္တဲ့။

ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားဟာ ဆိုခဲ့တဲ့ ကာမသုခလႅိကာႏုေယာဂ နဲ ့ အတၱကိလမထာႏုေယာဂဆိုတဲ့ အစြန္း(၂)ပါးေနာက္မလိုက္ဘဲ မဇၥ်ိမပဋိပဒါ မဂၢင္ရွစ္ပါးလမ္းကို လိုက္ခဲ့တယ္။ “ဒါေၾကာင့္ ငါဟာ ျမဳပ္လဲမျမဳပ္ဘဲ ေမ်ာလဲမေမ်ာဘဲနဲ ့ ၾသဃေလးသြယ္ သမုဒၵရာသံသရာျပင္က်ယ္ၾကီးကို ကူးေျမာက္ခဲ့တယ္” လို ့ ဗုဒၶျမတ္စြာက မိန္ ့ေတာ္မူျခင္းျဖစ္တယ္လို ့ ဖြင့္ဆိုျပတာလည္း ရွိတယ္။

တခ်ိဳ ့ကေတာ့ အထက္က ဗုဒၶစကားေတြျဖစ္တဲ့ “ရပ္တည္လည္း မေနဘဲ၊ သြားဖို ့လည္း အားမထုတ္ဘဲ ၾသဃသမုဒၵရာၾကီးကို ကူးေျမာက္ခဲ့တယ္”ဆိုတဲ့ ေဖာ္ျပခ်က္နဲ ့ “ျမဳပ္လည္းမျမဳပ္ဘဲ၊ ေမ်ာလည္း မေမ်ာဘဲ သံသရာပင္လည္ၾကီးကို ကူးေျမာက္ခဲ့တယ္”ဆိုတဲ့ ေဖာ္ျပခ်က္ေတြဟာ ပို ့စ္ေမာ္ဒန္အျမင္ Post Modern Thought နဲ ့ ဆိုင္တဲ့ ေဖာ္ျပခ်က္ေတြျဖစ္တယ္တဲ့။ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားမွာ ပို ့စ္ေမာ္ဒန္ အေတြးအျမင္ေတြ ရွိတယ္တဲ့။ ဒါေၾကာင့္ အေဆာက္အအံုကိုျဖိဳခ်ျပီး အတြင္းက သဘာ၀တၱ၊ အတြင္းမွာ ၀ွက္ထားတဲ့ အဓိပၸါယ္ကို ထုတ္ၾကည့္ရမယ္၊ ဒီကြန္စထရပ္ Deconstruct လုပ္ၾကည့္ရသလို ဗုဒၶစာေပေတြကို ေလ့လာတဲ့အခါ အေပၚယံ စာမ်က္ႏွာ face value ထက္ စာသား text ရဲ ့ အတြင္းမွာရွိတဲ့ အနက္၀ွက္ကို ေဖာ္ထုတ္ဖို ့ ပိုျပီးအေရးၾကီးတယ္လို ့ ဆိုၾကတယ္။ ဘယ္လိုေဖာ္ထုတ္ျပမယ္ ဆိုတာေတာ့ ေဆြးေႏြးၾကည့္ရအံုးမွာပဲ။

တခ်ိဳ ့ကေတာ့... “ရပ္တည္ေနေတာ့လည္း ျမဳပ္တယ္၊ သြားဖို ့ၾကိဳးစားေတာ့လည္း ေမ်ာတယ္...” ဆိုတဲ့ စကားေတြဟာ ေယာဂအက်င့္နဲ ့ တကၠဆိုတဲ့ ေတြးေခၚဆင္ျခင္ျခင္းကို ရည္ညႊန္းတာျဖစ္တယ္လို ့ ဆိုၾကတယ္။ ေယာဂအက်င့္ - ဒါမွမဟုတ္ သမထအက်င့္ဆိုတာ ကမၼ႒ာန္းအာရံုတစ္ခုခုအေပၚမွာ တစ္စိုက္တည္းစိုက္ေနေအာင္ က်င့္ရတဲ့အက်င့္ျဖစ္တယ္။ ဥပမာ - ေျမၾကီးကသိုဏ္းအားထုတ္သူဟာ  အဲဒီ ေျမၾကီးကသိုဏ္းေပၚမွာပဲ စိတ္ကိုစူးစိုက္ထားရတယ္။ ဒီလို ကသိုဏ္းေပၚမွာပဲ စူးစိုက္ေနတာ၊ ကသိုဏ္းနိမိတ္မွတစ္ပါး အျခားဘယ္ကိုမွ စိတ္မသြားရေအာင္ အားထုတ္ေနတာဟာ ‘ရပ္တည္’ ေနတဲ့ သေဘာပဲတဲ့၊ ဒီလို စိတ္ရပ္တည္ျပီး သမာဓိတရားေတြ ရရံုမွ်နဲ ့ေတာ့ ကိေလသာေတြကုန္တဲ့ လြတ္ေျမာက္ေရးတရား (မဂ္ဖိုလ္ဉာဏ္) ေတြကို မရနိဳင္ေသးဘူး။ ဒါေၾကာင့္ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာ သံသရာ၀ဲၾသဃၾကီးထဲ နစ္ျမဳပ္နိဳင္တာပဲ။

ျပီးေတာ့.... တကၠေဗဒအစရွိတဲ့ ေတြးေတာဆင္ျခင္မႈနည္းေတြနဲ ့လည္း ရုပ္နာမ္ေတြရဲ ့ အမွန္တရား ဒါမွမဟုတ္ ရုပ္နာမ္ေတြရဲ ့ ပရမတၳသဘာ၀ကို သိနိဳင္တာ မဟုတ္ဘူး။ ဘယ္ေလာက္ေတြးေတြး ပရမတၳသဘာ၀၊ ရုပ္နာမ္ေတြရဲ ့ အနတၱသဘာ၀ကို သိနိဳင္တာမဟုတ္ဘူး။ ေတြးေနသမွ်ေတာ့ စိတ္ဟာအေတြးေတြနဲ ့ပဲ လြင့္ေမ်ာေနမွာပဲ။ ဒီေတာ့ ‘ေမ်ာ’ တယ္ဆိုတာ ေတြးေတာေနျခင္းျဖစ္တယ္။ အေတြးမွ်၊ ဆင္ျခင္မႈမွ်ျဖင့္ ရုပ္နာမ္ေတြရဲ ့ ပရမတၳသဘာ၀ကို မသိနိဳင္တဲ့အတြက္ မဂ္ဖိုလ္ဆိုတဲ့ ဉာဏ္ပညာကိုလည္း မရနိဳင္ဘူး။ ဒီဉာဏ္ေတြကို မရရင္ ကိေလသာေတြကေန မလြန္ေျမာက္နိဳင္ဘူး။ မလြန္ေျမာက္ရင္ ၾသဃေလးသြယ္ဆိုတဲ့ ပင္လယ္သမုဒၵရာၾကီးထဲမွာ ေမ်ာေနအံုးမွာပဲ။ ဗုဒၶကေတာ့ ျမဳပ္လည္း မျမဳပ္ဘူး။ ေမ်ာလည္း မေမ်ာပါဘူး။

ဘာျပဳလို ့ မျမဳပ္တာလဲဆိုေတာ့ ဗုဒၶက မရပ္တဲ့အတြက္ျဖစ္တယ္။ ဘာေၾကာင့္ မေမ်ာတာလဲဆိုေတာ့ ဗုဒၶက သြားမွမသြားဘဲ။ မသြားေတာ့ မေမ်ာဘူူး။

ဒီမွာ....‘မရပ္ဘူး’ဆိုတာက....ခႏၶာ(၅)ခုမွာ ျဖစ္သမွ် ျဖစ္လာသမွ်ကို ၀ိပႆနာမျပတ္ရႈမွတ္ေနတာကို ဆိုလိုတာတဲ့။ ျဖစ္သမွ် ျဖစ္လာသမွ် ရႈမွတ္ေနတဲ့အတြက္ ရႈမွတ္သူဟာ ရပ္ေနတာ၊ ျငိမ္ေနတာ၊ စိုက္ေနတာ မဟုတ္ဘူး။ ဒါျဖင့္ ျဖစ္သမွ်....ျဖစ္လာသမွ်ကို လိုက္ျပီးရႈမွတ္ေနျခင္းဟာ သြားေနတဲ့ သေဘာမဟုတ္ဘူးလားလို ့ ေမးစရာရွိတယ္။ တကယ္က....ျမင္တာၾကားတာစတဲ့ ျဖစ္လာသမွ်ကို ျမင္ရံုမွ်၊ ၾကားရံုမွ်တြင္ ရပ္တည္ေအာင္ထားဖို ့ ၀ိပႆနာရႈမွတ္ေနတာဆိုေတာ့ သြားေနတဲ့သေဘာမဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ၀ိပႆနာရႈမွတ္ေနျခင္းဟာ ရပ္ေနတဲ့သေဘာ မဟုတ္ဘူး။

ခႏၶာ ၅ ခု (ရုပ္၊ ေ၀ဒနာ၊ သညာ၊ သခၤါရ၊ ၀ိဉာဏ္)မွာ ျဖစ္လာသမွ်ကို ၀ိပႆနာရႈမွတ္ေနတယ္ဆိုတာ မဂၢင္ ၅ ခု တစ္ေပါင္းတည္း အလုပ္လုပ္ေနတာျဖစ္တယ္တဲ့။ (၁) သမၼာဒိ႒ိ၊ (၂) သမၼာသကၤပၸ၊ (၃) သမၼာ၀ါယမ၊ (၄) သမၼာသတိ၊ (၅) သမၼာသမာဓိ ဆိုတဲ့ မဂၢင္ ၅ ခုကို အလုပ္သမားမဂၢင္ (ကာရကမဂၢင္) လို ့ေတာင္ အမည္ေပးထားတယ္။ ဒီမဂၢင္ ၅ ခုဟာ ၀ိပႆနာရႈတဲ့ေနရာမွာ တကယ့္ကို အလုပ္လုပ္ရတဲ့ မဂၢင္ေတြျဖစ္ေနလို ့ပဲတဲ့။ ဒီမဂၢင္ ၅ ခု ညီညြတ္စြာ အလုပ္လုပ္ျပီဆိုရင္ ၀ိပႆနာရႈသူဟာ ခႏၶာ ၅ ခုရဲ ့ ပရမတၳသဘာ၀ေတြကို သိနိဳင္တယ္။ ရုပ္ဆုိတာျဖစ္ျပီး ပ်က္ေနတာ၊ ေ၀ဒနာဆိုတာ ခံစားျပီး ပ်က္ေနတာ၊ သညာဆိုတာ မွတ္သားျပီး ပ်က္ေနတာ၊ သခၤါရဆိုတာ ေစ့ေဆာ္ျပီး ပ်က္ေနတာ၊ ၀ိဉာဏ္ဆိုတာ သိျပီးပ်က္ေနတာလို ့ မွန္မွန္ကန္ကန္ျမင္သိတယ္။ ဗုဒၶအဘိဓမၼာကို ကိုးကားျပီး တခ်ိဳ ့ပညာရွင္ေတြကေတာ့ ....ဆိုခဲ့တဲ့ မဂၢင္ ၅ ခု ညီညြတ္စြာျဖစ္ရင္ ၀ီထိတစ္ခု ဆံုးျပီးလို ့ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ပထမဆင္ျခင္ ၀ီထိမွာ ၀ိပႆနာရႈမွတ္နိဳင္ရင္ ထိလာသမွ်အာရံုေတြရဲ ့ ပ်က္သြားမႈ မျမဲမႈကို မွန္မွန္ကန္ကန္သိနိဳင္တယ္လို ့ ေဖာ္ျပၾကတယ္။ ဒီပထမဆင္ျခင္၀ီထိမွာ ၀ိပႆနာမရႈမွတ္နိဳင္ရင္ေတာ့ ျဒပ္၀ီထိ၊ အမည္၀ီထိေတြ ၀င္လာျပီဆိုေတာ့ ထိလာတဲ့ အာရံုရဲ ့ ပရမတၱသေဘာကို မသိနိဳင္ေတာ့ဘူး။ သူ ့အသိဟာ ပညတ္ကို သိတဲ့ အသိေတြပဲ ျဖစ္သြားနိဳင္တယ္လို ့ ေဖာျ္ပၾကတယ္။ ဆိုခဲ့တဲ့အတိုင္း ျဒပ္၀ီထိေတြ အမည္၀ီထိေတြ မက်ခင္ ပထမဆင္ျခင္၀ီထိမွာ ၀ိပႆနာ တကယ္ရႈသိနိဳင္ရင္ေတာ့ ထိလာတိုင္းေသာ အာရံုေတြရဲ ့ ပ်က္မႈ၊ မျမဲမႈကို အမွန္အကန္သိတဲ့ ဉာဏ္အျမင္ေတြျဖစ္တယ္။

၀ီထိတစ္ခုဆံုးတိုင္းဆံုးတိုင္း ၀ိပႆနာ မျပတ္ရႈမွတ္ေနျခင္းဟာ ျငိမ္ျပီး“ရပ္”ေနတာမဟုတ္ဘူး။ ရပ္ေနတာမဟုတ္တဲ့အတြက္ မျမဳပ္ဘူး။ ျပီးေတာ့ ၀ိပႆနာ မျပတ္ရႈေနျခင္းဟာ ေတြးေတာဆင္ျခင္ေနတာမဟုတ္ဘူး။ အေတြးေတြနဲ ့ဆံုးစမရွိ “သြား”ေနတာမဟုတ္ဘူး။ မသြားတဲ့အတြက္ မေမ်ာဘူးလို ့လည္း ဖြင့္ျပၾကတယ္။ ၀ိပႆနာရႈမွတ္လို ့ ေနာက္ဆံုးမွာ အရဟတၱမဂ္ဉာဏ္ဖိုလ္ဉာဏ္ေတြ ရသြားရင္ေတာ့ ၾသဃေလးသြယ္ဆိုတဲ့ ပင္လယ္သမုဒၵရာၾကီးထဲ နစ္ျမဳပ္စရာလည္း မရွိေတာ့ဘူး။ ေမ်ာပါသြားစရာလည္း မရွိေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားက... “ငါဟာ ရပ္တည္လည္း မေနဘဲနဲ ့၊ သြားဖို ့လည္း အားမထုတ္ဘဲနဲ ့ သံသရာဆိုတဲ့ ပင္လယ္သမုဒၵရာၾကီးကို ကူးေျမာက္ခဲ့တယ္။ ရပ္ရင္ျမဳပ္တယ္။ သြားေတာ့ ေမ်ာတယ္။ ငါဟာ ျမဳပ္လည္း မျမဳပ္ဘဲနဲ ့၊ ေမ်ာလည္း မေမ်ာဘဲနဲ ့ ၾသဃေလးသြယ္ဆိုတဲ့ ပင္လယ္သမုဒၵရာၾကီးကို ကူးေျမာက္ခဲ့တယ္” လို ့ ေျပာတာျဖစ္မယ္။ ဒီလို ေဂါတမျမတ္စြာဘုရား ေျပာဆိုမိန္ ့ၾကားတာကို လာျပီးေမးျမန္းတဲ့ ပုဂၢိဳလ္က.....

“သတၱေလာကၾကီးမွာ.....ရပ္တည္မေနဘဲ၊ သြာဖို ့လည္း အားမထုတ္ဘဲ တဏွာကို ကူးေျမာက္ေတာ္မူျပီးေသာ မေကာင္းမႈမွ အပျပဳျပီးေသာ ျငိမ္းေအးေတာ္မူျပီးေသာ ျမတ္စြာဘုရားကို ၾကာျမင့္မွပင္ ဖူးျမင္ရေလစြတကား” လို ့ ေလွ်ာက္ထားျပီးေတာ့ ျပန္လည္ထြက္ခြာသြားတယ္တဲ့။
(၃)

အထက္ပါအေၾကာင္းအရာမ်ားကို ေျပာျပေသာ မိတ္ေဆြျဖစ္သူ၏ အိမ္မွ အျပန္တြင္ မလွမ္းေလွ်ာက္ဘဲႏွင့္ ေရာက္သည့္အေၾကာင္းကို လြင့္လြင့္ေမ်ာေမ်ာ ေတြးေတာလာခဲ့မိပါသည္။     ။

နႏၵာသိန္းဇံ
ဓမၼရိပ္မဂၢဇင္း အတြဲ(၁) အမွတ္(၆)
(ဇြန္လ ၂၀၀၆)

No comments:

Post a Comment