Wednesday, October 28, 2009

ကၽြန္ေတာ္ေမးလို ့ ဘုန္းဘုန္းေျဖသည္...

သာသနာေတာ္ကို ေစာင့္ေရွာက္သူ


၀ိမုတၱိသုခ: ဘုန္းဘုန္းဘုရား။ တကယ္လို ့မ်ား ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးဟာ လူသူမနီး ေတာထဲမွာဘဲ မိမိတစ္ပါးတည္း အသက္ထက္ဆံုး သီတင္းသံုးရင္း တရားႏွင့္ေမြ ့ေလ်ာ္ေနမယ္ဆိုရင္ အဲဒီရဟန္းကို (၁) ေလာကလူသားတို ့ရဲ ့ေကာင္းက်ိဳးကို မသယ္ပိုး မေဆာင္ရြက္ သူလို ့ေျပာနိဳင္ပါသလားဘုရား (၂) သာသနာေတာ္ကို မကာကြယ္ မေစာင့္ေရွာက္သူလို ့ ေျပာနိဳင္ပါသလားဘုရား (၃) တကယ္လို႔မ်ား ျမတ္စြာဘုရားရွင္ သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိခဲ့ရင္ ဒီရဟန္းမ်ိဳးကို ခ်ီးက်ဴးေတာ္မူမွာလား ကဲ့ရဲ ့ေတာ္မူမွာပါလားဘုရား။

ဦးေလာကနာထ (www.lknt.org): ဒကာေလး ဝိမုတၱိသုခ ေရ... ေမးခြန္းက ေကာင္းတယ္ ၁-၂-၃-ဆိုၿပီးေတာ့... ဘုန္းႀကီးကေတာ့ လံုးခ်မွာ... ညာခ်မွာေတာ့ မဟုတ္ဖူးေနာ္... ရွင္းရွင္း လြယ္လြယ္ ေျဖရရင္ေတာ့ ျမတ္ဗုဒၶက သာဓုေခၚေတာ္မူပါတယ္.... ကိေလသာခ်ဳပ္ၿငိမ္းေအာင္ လုပ္ေနသူကို သာဓု ေခၚပါတယ္... ေလာကမွာ စတင္ၿပီး ကိေလသာခပ္သိမ္း ခ်ဳပ္ၿငိမ္းလို႔ ျမတ္ဗုဒၶ ပြင့္ေပၚတယ္ ေခၚရတာ... ဒီေတာ့ကာ မိမိ ကိေလသာ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းဖို႔...၊ သတၱဝါအမ်ား ဆင္းရဲဒုကၡခ်ဳပ္ၿငိမ္းဖို႔...၊ ဒီႏွစ္မ်ဳိးမွာ... မိမိ ကိေလသာခ်ဳပ္ၿငိမ္းဖို႔ က်င့္တာကို ပဋိပတၱိ အမည္တတ္ၾကည့္မယ္... သူတစ္ပါးေတြ ေကာင္းက်ဳိး (ေကာင္းက်ဳိးဆိုတာထက္ ဆင္းရဲဒုကၡ(ကိေလသာခပ္သိမ္း) ခ်ဳပ္ၿငိမ္းဖို႔ အသံုးကို ပိုႀကိဳက္တယ္) အတြက္ ေဟာေျပာေပး လုပ္ကိုင္ေပး သင္ၾကားေပးတာကို ပရိယတၱိ အမည္တတ္မယ္... ဒီလို အမည္တတ္လို႔ ရၿပီဆိုရင္ ျမတ္ဗုဒၶက ဘယ္အလုပ္ လုပ္တာကို ႏွစ္သက္သလဲ မႏွစ္သက္သလဲ ဆိုခဲ့ေသာ္... သာသနာႏွစ္ရပ္ ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ အထူးေျပာဖြယ္ မရွိလို႔ ျမင္ပါတယ္... ဒီေတာ့ ပဋိပတၱိ ပရိယတၱိ လုပ္ေနသူမ်ားအား အျပစ္ေျပာသူကိုသာ မဂ္ဖိုလ္မွ အခ်ည္းႏွီးေသာ ေယာက်္ားဆိုၿပီးေတာ့ ျမတ္ဗုဒၶက ကဲ့ရဲ႕လိမ့္မယ္ ထင္မိပါတယ္... ရဟန္းမွန္ရင္ ျမတ္ဗုဒၶႏွစ္သက္တဲ့ သာသနာႏွစ္ရပ္ တစ္ရပ္ရပ္ေတာ့ လုပ္သင့္ပါတယ္... လုပ္ၾကရမယ္... စြမ္းရည္ ျပည့္စံုသူမ်ားကေတာ့ သာသနာႏွစ္ရပ္လံုး ေဆာင္ရြက္ေနၾကပါတယ္... ဒကာဒကာမအားလံုးပဲ ဆင္းရဲဒုကၡ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းၾကပါေစ...

ဝက္-ေလာ့ ေတြမွာ သာသနာသံုးရပ္ ေရးၾကရင္...

(ပဋိယတၱိ၊ ပရိပတၱိ၊ ပရိေဝဓ၊ ဒီလို ေရးမဲ့အစား)

(ပရိယတၱိ၊ ပဋိပတၱိ၊ ပဋိေဝဓ၊ ဒီလို ေရးသင့္ပါတယ္)


ဆက္လက္ဖတ္ရႈရန္

Tuesday, October 27, 2009

Stopwatch နာရီ ရဲ ့့ သတိေပးသံ (သို ့) ဘုန္းဘုန္း (ပန္းကမၻာ)အတြက္ အမွတ္တရ ေမြးေန ့လက္ေဆာင္

ဒီညေန အီးေမးလ္စစ္ေတာ့မွ ဘုန္းဘုန္း (ပန္းကမၻာ) ဆီက ပို ့လိုက္တဲ့ ေမြးေန ့အမွတ္တရ ကဗ်ာေလးဖတ္ရျပီး ဒီေန ့ဘုန္းဘုန္း ေမြးေန ့မွန္း သိရပါတယ္။ ၾကိဳမသိေတာ့ ဘုန္းဘုန္းအတြက္ ေမြးေန ့အမွတ္တရ ျဖစ္ေအာင္ တစ္ခုခုေရးေပးဖို ့အခ်ိန္မရလိုက္ဘူးျဖစ္သြားတယ္။ ဘုန္းဘုန္းႏွင့္ အြန္လိုင္းမွာေတြ ့ေတာ့ မွီေသးတယ္။ အမွတ္တရျဖစ္ေအာင္ ေရးပါလို ့ တိုက္တြန္းတာႏွင့္ အခု ဒီပို ့စ္ကို ဘုန္းဘုန္းေမြးေန ့အတြက္ အခ်ိန္မီ ကတိုက္ကရိုက္ ေရးျဖစ္ပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ့္မွာ အက်င့္တစ္ခုရွိပါတယ္။ ေကာင္းလား မေကာင္းလားေတာ့မသိပါဘူး။ ဘာလဲဆိုေတာ့ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုကိုစဥ္းစားျဖစ္ရင္ တစ္ဆံုးေတြးတတ္တာရယ္၊ ဆန္ ့က်င္ဘက္ ျဖစ္နိဳင္ေခ်ကို ခ်က္ခ်င္း ေတြးတတ္တာရယ္၊ ကိုးရိုးကားယား ေတြးျပီးပံုေဖာ္တတ္တာရယ္ပါ။ ငယ္ငယ္ကေလးဘ၀တုန္းက အဲလိုေတြးျဖစ္လို ့ လူၾကီးေတြ ကို ထုတ္ေျပာမိရင္ အဆဲခံထိတတ္ပါတယ္။ ဒီေကာင္ မဟုတ္တာေတြ ေလွ်ာက္ေျပာတယ္ဆိုျပီးေတာ့။ ၾကီးလာတဲ့အခ်ိန္က်ေတာ့ ပါးစပ္ကေတာ့ထုတ္မေျပာျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ကိုယ့္ဖာသာေတြးျပီး ျပံဳးစိျပံဳးစိျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။

အခုလည္း ဘုန္းဘုန္းက ေမြးေန ့လို ့ေျပာလိုက္ေတာ့ ေခါင္းထဲခ်က္ခ်င္းေရာက္လာတာ ဆန္ ့က်င္ဘက္ ေသျခင္းတရားအေၾကာင္းပါဘဲ။ အမွန္က ေသျခင္းတရားႏွင့္ ပတ္သက္ရင္ ေတာ္ေတာ္ေလး စိတ္၀င္စားတတ္တာ ကၽြန္ေတာ့္အက်င့္တစ္ခုပါဘဲ။ တစ္ေန ့ကေတာင္ You Tube မွာ ေသခါနီးလူေတြရဲ ့ေနာက္ဆံုးအခ်ိန္မိနစ္ပိုင္းေလးေတြကို အမွတ္တရရိုက္ထားတာေတြ ရွာၾကည့္ျဖစ္ပါေသးတယ္။ ေတာ္ေတာ္ေလး သံေ၀ဂရမိပါတယ္။ ေသေတာ့မယ္ဆိုတာ သိေနျပီျဖစ္တဲ့လူေတြရဲ ့ေနာက္ဆံုးျမင္ရတဲ့ျမင္ကြင္း၊ သူတို ့ေတြရဲ ့ စိတ္ခံစားမႈ၊ စိုးရိမ္ေၾကာင့္ၾကျဖစ္ေနမႈေတြကို ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္းျမင္ေနရပါတယ္

တကယ္ေတာ့ ႏွစ္တိုင္းက်ေရာက္လာတဲ့ ေမြးေန ့ဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ Stopwatch နာရီရဲ ့ သတိေပးသံလို ့ျမင္ပါတယ္။ Stopwatch နာရီရဲ ့သေဘာက ဥပမာ ၁၅မိနစ္စာ ခ်ိန္ထားမယ္ဆိုရင္ စစခ်င္းမွာ ၁၅မိနစ္ကေနစျပီး တျဖည္းျဖည္းစကၠန္ ့ေလးေတြေလ်ာ့လာပါတယ္။ တစ္မိနစ္ျပည့္တိုင္း တစ္ခါအသံျပဳတတ္ပါတယ္။ ဒီလိုႏွင့္ သုညစကၠန္ ့ျဖစ္တဲ့အခါက်ေတာ့ အသံအရွည္ၾကီးျမည္ပါေတာ့တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို ့ရဲ ့အသက္ရွင္မႈကလည္း အဲဒီသေဘာတရားအတိုင္းလို ့ ကၽြန္ေတာ္ထင္ပါတယ္။ ေမြးတဲ့အခ်ိန္ကေန စလိုက္ျပီးေတာ့ သုညစကၠန္ ့ဆိုတဲ့ဆီေရာက္ဖို ့ခရီးႏွင္ေနၾကတဲ့သူေတြခ်ည္းပါဘဲStopwatch ႏွင့္မတူတာတစ္ခုက သူက စစခ်င္း ဘယ္ႏွစ္မိနစ္၊ ဘယ္ႏွစ္နာရီကို Setting လုပ္ထားတယ္ဆိုတာ ျမင္ရေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို ့ေတြကေတာ့ ကိုယ့္ဘ၀ကို Setting ဘယ္ေလာက္လုပ္ထားသလဲဆိုတာ မသိနိဳင္၊ မျမင္နိဳင္ၾကပါဘူး။ ဒီလိုႏွင့္ ေမြးလာတဲ့ေန ့ကစလို ့တစ္ႏွစ္ျပည့္လို ့ေမြးေန ့တစ္ခါေရာက္ရင္ ဘယ္ႏွစ္ႏွစ္ေျမာက္ေမြးေန ့ဆိုျပီး Alarm သံတစ္သံၾကားရမွာျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ေမြးေန ့ဆိုတဲ့ေန ့ဟာ သတိလက္လြတ္ေပ်ာ္ဖို ့ထက္ “မင္းေသဖို ့ ပိုနီးလာျပီေနာ္” လို ့ သတိေပးလိုက္တဲ့ ေန ့တစ္ခုလို ့ (Alarm သံတစ္ခုလို ့) ကၽြန္ေတာ္ေတာ့ျမင္ပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တို ့အားလံုးဟာ ဘယ္ေန ့ဘယ္အခ်ိန္မွာ ဘယ္ေနရာမွာ ဘယ္လိုေသရမလဲဆိုတာ သိမွမသိနိဳင္ၾကတာဆိုေတာ့ လုပ္စရာရွိတဲ့ လုပ္သင့္လုပ္ထိုက္တဲ့ မိမိအတြက္၊ သူတစ္ပါးအတြက္ အက်ိဳးျဖစ္ေစမယ့္ ကိစၥအားလံုးကို အခုလက္ရွိအသက္ရွင္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ အခ်ိန္မဆြဲ၊ အခ်ိန္မျဖဳန္းဘဲ စိတ္အား၊ ခြန္အား၊ ၀ီရိယအားအျပည့္ႏွင့္ တစ္စိုက္မက္မက္လုပ္ေနသင့္ပါတယ္။ ဒါမွသာ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္ ေသျခင္းတရားက ကိုယ့္ဆီေရာက္လာျပီး “လာသြားစို ့” လို ့ေခၚတဲ့အခ်ိန္မွာ ေပါ့ေပါ့ပါးပါးဘဲ “အိုေကေလ၊ Ready ဘဲ။ သြားတာေပါ့” ဆိုတဲ့ ပံုစံမ်ိဳးလုပ္လို ့ရမွာျဖစ္ပါတယ္။

အခ်ိန္မဆြဲဖို ့၊ လုပ္စရာရွိတာကို လုပ္ဖို ့ႏွင့္ပတ္သက္ျပီး ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ ့အဆံုးအမေတာ္လည္း တရားေတာ္ထဲမွာ အထင္အရွားရွိေနပါတယ္။ အဲဒီအဆံုးအမကို ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလးကို သေဘာက်ႏွစ္သက္မိလို ့ ခဏခဏႏွလံုးသြင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဘုန္းဘုန္းအတြက္လည္း ျမတ္စြာဘုရားရဲ ့ အဲဒီအဆံုးအမေတာ္ကိုဘဲ တပည့္ေတာ္ ေမြးေန ့လက္ေဆာင္အျဖစ္အမွတ္တရ ေပးလိုက္ပါတယ္ဘုရား။


အေဇၨဝ ကိစၥမာတပၸံ၊ ေကာဇညာ မရဏံ သုေဝ။
နဟိေနာ သဂၤရံေတန၊ မဟာေသေနန မစၥဳနာ။
(ျမတ္ဗုဒၶ)

Ajjeva kiccam atappam.
Ko janna maranam suve.
Na hi no sangaran tena.
Mahasenena maccuna.
(Lord Buddha)
သုေဝ= မနက္ျဖန္အခါ၌..
ဇီဝိတံဝါ= အသက္ရွင္ ေနရဦးမည္ကိုလည္းေကာင္း...
မရဏံဝါ= ေသရဦးမည္ကိုလည္းေကာင္း...
ေကာဇညာ= အဘယ္သူသိနိုင္ပါအံ့နည္း...
ဣတိ= ဤသို႔ႏွလံုးသြင္း၍...
အာတပၸံ= ကိေလသာတို႔ကို ပူေလာင္ေစတတ္ေသာ ဝိပႆနာအားထုတ္မႈကို...
အေဇၨဝ= နက္ျဖန္ သန္ဘက္ ေန႔ရက္မေရႊ ႔ယေန႔ပင္လွ်င္...
ကိစၥံ= မဆိုင္းမရပ္ ျပဳလုပ္အပ္၏...
ဟိ= နက္ျဖန္ သန္ဘက္ ေသမည္ရွင္မည္ မသိႏိုင္ျခင္းအေၾကာင္းကား...
မဟာေသေနန= ေရ မီး လက္နက္စသည္ျဖင့္ ေသေစႏိုင္ေၾကာင္းမ်ားစြာရွိေသာ...
ေတနမစၥဳနာ= ေသမင္းဟုေခၚေသာ ေသျခင္းတရားႏွင့္...
ေနာ= ငါတို႔အား...
သဂၤရံ= ရက္ခ်ိန္းေပးထားျခင္း တံစိုးလက္ေဆာင္ေပးထားျခင္း...
နအတိၴ= မရွိေခ်...
တသၼာ= ထို႔ေၾကာင့္...
သုေဝ မရဏံ= မနက္ျဖန္ ရွင္ဦးမည္ ေသဦးမည္ကို...
ေကာဇေညာ= ဧကန္တိတိ အဘယ္သူ သိနိုင္ပါအံ့နည္း...။
(သင္တို႔ အခ်ိန္ျပည့္ ႏွလံုးသြင္းရမည္)

Do not procrastinate, do what should be done today, we don't know whether we will be still alive tomorrow.
Today, now, do what should be done, try to accomplish.


ဘုန္းဘုန္း အသက္ရာေက်ာ္ရွည္လို ့ သာသနာ့အက်ိဳး၊ ေလာကလူသားမ်ားအက်ိဳးကို စြမ္းစြမ္းတမံ သယ္ပိုးရြက္ေဆာင္နိုင္ပါေစေၾကာင္း တပည့္ေတာ္ ေမတၱာပို ့ဆုေတာင္းပါတယ္ ဘုရား။

ရိုေသစြာ ရွိခိုးဦးတင္လ်က္
၀ိမုတၱိသုခ

ဆက္လက္ဖတ္ရႈရန္

Tuesday, October 20, 2009

ကၽြန္ေတာ္ေမးလို ့ ဘုန္းဘုန္းေျဖသည္...

သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္ Pirate Softwares

၀ိမုတၱိသုခ: ဘုန္းဘုန္းဘုရား။ သံဃာေတာ္မ်ား ကြန္ပ်ဴတာသံုးစြဲရာတြင္ တရား၀င္ လိုင္စင္ျဖင့္၀ယ္ထားတာမဟုတ္တဲ့ ေဆာ့ဖ္၀ဲမ်ား (Pirate Softwares) ကို အသံုးျပဳပါက ၀ိနည္းေတာ္ႏွင့္ ညီ၊ မညီ သိလိုပါတယ္ဘုရား။

ဦးေလာကနာထ (www.lknt.org): ဒကာေလး ဝိမုတၱိေရ... ဘုန္းႀကီးတို႔ စည္း႐ိုးနားေတာ့ ေရာက္လာၿပီ... ပိုင္ရွင္က ေရာင္းစားတဲ့ ေဆာ့ဖ္ဝဲမ်ားကို တရားမဝင္ အသံုးျပဳရင္ ဘုရားဝိနည္းေတာ္အရ အျပစ္ရွိပါတယ္... အျပစ္ အႀကီး အေသးကေတာ့ အေျခအေနအားလံုးအေပၚမွာ မူတည္ပါလိမ့္မယ္... ေလးနက္ သိမ္ေမြ႔မႈေတာ့ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္... ေရွာင္ႏိုင္ရင္ေတာ့ အေကာင္းဆံုးပါပဲ...

ဒုတိယပါရာဇိက ခိုးမႈကို ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ဖို႔ အခ်က္ ၅-ခ်က္ကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖို႔ ျပထားပါတယ္...

၁... ပိုင္ရွင္၏ သေဘာထား...

၂... ခိုးယူသည့္ အခ်ိန္ကာလ...

၃... ခိုးယူရာ အရပ္ေဒသ...

၄... ခိုရာပါပစၥည္း တန္ဖိုး...

၅... ခိုရာပါပစၥည္း သံုးစြဲမႈတို႔ ျဖစ္ပါတယ္...

အက်ယ္ကိုေတာ့ ဒုတိယပါရာဇိကအခန္းမွာ အေတာ္စံုပါတယ္... ဆက္လက္ေလ့လာပါ... စိတ္ခ်မ္းသာပါေစ...


ဆက္လက္ဖတ္ရႈရန္

Monday, October 19, 2009

What is Buddhism? (အပိုင္း ၁၂)

Buddhism In The World Today

At present, Buddhism continues to gain an ever-widening acceptance in countries and societies far beyond its original home. Many people throughout the world, through their own careful choice, are adopting Buddhism's peaceful, compassionate and responsible ways as guiding principles in their lives. Meditation has always been at the very heart of the Buddhist path, and as its proven benefits to both mental and physical well-being are becoming more widely known, meditation grows increasingly popular. When stress is shown to be such a major cause of human suffering in modern society, the quieting practice of meditation is even more valued.

The world in the 21st century is too small and vulnerable for us to live in isolation or conflict. In all its long history no war has ever been fought to spread the Buddha's teachings. Tolerance, loving-kindness and forgiveness, essential for world harmony and individual happiness, are generated and developed through virtuous behavior and more deeply through Buddhist meditation. When put into practice in everyday life, the path of the Buddha gradually cultivates the heart with harmlessness. This is then offered to all beings, especially oneself. There is no place for dwelling in guilt or self-hatred in Buddhism.

The down-to-earth teachings and practices of the Buddha culminate in pure joy, unshakable serenity and penetrating wisdom, qualities identified with Buddhism for over 2,500 years and sorely needed in today's world. This gentle and sagacious peace of enlightenment is what makes the Buddha's message timeless and always vitally relevant.

THE END


၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀ ၀

ကၽြန္ေတာ္ အမ မသစၥာအလင္း (www.thitsaralin.com) ဆီက ေမြးေန ့လက္ေဆာင္ရခဲ့တဲ့ ဓမၼစာအုပ္ (၃)အုပ္ထဲက ပထမစာအုပ္ ဒီမွာျပီးဆံုးပါတယ္ခင္ဗ်ား။

မၾကာမီရက္ပိုင္းအတြင္းတြင္ What is Buddhism? စာအုပ္ပါ အခန္းမ်ားအားလံုးကို စပိန္ဘာသာ ျဖင့္ ျပန္ဆိုျပီး ေဖာ္ျပေပးသြားမည့္အေၾကာင္း သတင္းေကာင္း ပါးအပ္ပါတယ္ခင္ဗ်ား။ စပိန္ဘာသာစကားသံုးေသာ နိဳင္ငံျခားသားမ်ားအား ဗုဒၶဘာသာအေၾကာင္း ျဖန္ ့ေ၀ေျပာၾကား သာသနာျပဳလိုတဲ့ ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ားအတြက္ အေထာက္အကူတစ္ခု ျဖစ္နိဳင္လိမ့္မယ္လို ့ ယံုၾကည္ ေမွ်ာ္လင့္မိပါတယ္။

ေလးစားစြာျဖင့္
၀ိမုတၱိသုခ



ဆက္လက္ဖတ္ရႈရန္

Thursday, October 15, 2009

Doing, Having & Being


Doing, Having & Being

Doing ဆိုတာ အလုပ္ၾကီး အကိုင္ၾကီးေတြ လုပ္ျပနိဳင္တာ၊ ေအာင္ျမင္တာကိုဆိုလိုတယ္။ လူအမ်ားျမင္နိဳင္တဲ့ သိနိဳင္တဲ့ အလုပ္မ်ိဳး လူအထင္ၾကီးတဲ့အလုပ္မ်ိဳးကို လုပ္နိဳင္မွ ကိုယ့္ကိုယ္ကို တန္ဘိုးရွိတယ္လို ့ ယူဆတာ။ အဲဒါကိုမွ တစ္ခုတည္းေသာ တိုင္းတာစရာ ေက်နပ္စရာလို ့ ယူဆရင္၊ လူအထင္ၾကီးေအာင္ လုပ္ျပနိဳင္မွ ငါ့ဘ၀ဟာ ေအာင္ျမင္တာလို ့ သေဘာထားတဲ့လူဟာ မလုပ္နိဳင္ေတာ့တဲ့အခါ စိတ္ဓါတ္က်သြားမယ္။ လုပ္နိဳင္တယ္ဆိုတာ လူမ်ားကိုျပလို ့ရတဲ့အရာျဖစ္ေနတယ္။ သူမ်ားနဲ ့ ဆက္စပ္ေနတယ္။

Having ဆိုတာ ငါ့မွာ အိမ္ေကာင္းေကာင္း၊ ကားေကာင္းေကာင္း၊ ပစၥည္းေကာင္းေကာင္းေတြရွိတယ္။ ငါ့မွာ ေငြရွိတယ္၊ လက္၀တ္ရတနာ ေကာင္းေကာင္းေတြရွိတယ္။ ဒီလိုရွိလို ့ ငါဟာ တန္ဘိုးရွိတဲ့သူ၊ ဒီလိုရွိလို ့ ငါဟာေလးစားခံရမယ့္သူ၊ ဒီလိုရွိမွ လူျဖစ္က်ိဳးနပ္တဲ့သူလို ့ သေဘာထားတဲ့သူဟာ Having ေပၚမွာ မွီေနတယ္။ သူ ့ဘ၀ကို Having ႏွင့္တိုင္းတာတယ္။ ဒါေတြမရွိတဲ့အခါမွာ အၾကီးအက်ယ္စိတ္ဓါတ္က်မယ္။ ဒါေတြရွိေနတုန္းမွာလည္း တကယ္ေတာ့ မေပ်ာ္ပါဘူး။

Doing ႏွင့္ Having ဟာ ကိုယ္က်ိဳးသက္သက္ျဖစ္ေနရင္ စိတ္ခ်မ္းသာမႈအစစ္ကို မေပးနိဳင္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ Being ကို ေလးေလးနက္နက္ နားလည္သင့္တယ္။ Being ဆိုတာ ဘာလဲ - ေမတၱာစိတ္နဲ ့ေနတာ Being၊ ဘာလို ့လဲဆိုေတာ့ - I am a loving person. လို ့ ေျပာလို ့ရတယ္။ am ဆိုတာ Being ကိုေျပာတာေနာ္။ လုပ္ေနတာကို ေျပာတာမဟုတ္ဘူး။ အဲဒီလိုပဲ ငါဟာ ကိုယ္ခ်င္းစာနာတတ္တဲ့သူ၊ သနားတတ္တဲ့သူ ျဖစ္တယ္။ သူမ်ားမွာ အဆင္ေျပတာကို ၀မ္းသာတတ္တဲ့သူ ျဖစ္တယ္။

သတိရွိေနတဲ့အခါမွာ I am mindful. am ဆိုတာ Being ကိုေျပာတာပဲ။
I am peaceful. ငါ ျငိမ္းခ်မ္းေနတယ္။ ဒါလည္း Being
ဒီလိုသတိရွိေနတဲ့စိတ္၊ ျငိမ္းခ်မ္းတဲ့စိတ္၊ ကိုယ္ခ်င္းစာတတ္တဲ့စိတ္၊ ေမတၱာစိတ္၊ ကရုဏာစိတ္နဲ ့ေနရင္းနဲ ့ လုပ္သင့္တဲ့ (Doing) အလုပ္ေတြကို လုပ္သြားနိဳင္ရင္ သိပ္ေကာင္းတယ္။ အဲသလိုလုပ္နိဳင္ရင္ အမွားနဲတယ္။ ကိုယ့္ Doing ဟာ ကိုယ့္ Being ကို ေဖာ္ျပတယ္။ ကိုယ့္အလုပ္ဟာ ကိုယ္ဘယ္လိုလူဆိုတာကို ေဖာ္ျပတယ္။ ဒီလိုမဟုတ္ရင္ ကိုယ္လုပ္တဲ့အလုပ္ Doing ဟာ သူမ်ားထက္သာဖို ့ ၾကြားဖို ့ သူမ်ားကိုနိဳင္ဖို ့ျဖစ္သြားရင္ စိတ္ပင္ပန္းမယ္။ သူမ်ားကို ဒုကၡေပးတဲ့အလုပ္ Doing ျဖစ္သြားမယ္။ ေလာကအက်ိဳးကို ေဆာင္ရြက္ခ်င္ရင္ အဲဒီ Doing ဟာ Being ဆိုတဲ့ အုတ္ျမစ္ Foundation ရွိဖို ့လိုတယ္။ ဉာဏ္ၾကီးၾကီးနဲ ့ ဒီအခ်က္ကိုသေဘာေပါက္ျပီး ဒီအတိုင္းေနသြားရင္ ကိုယ့္ဘ၀ကို ေက်နပ္မႈျပည့္ျပည့္၀၀ရမယ္။

Being ကို နားလည္တဲ့သူ၊ တန္ဘိုးထားတဲ့သူ၊ Being နဲ ့ ေနတဲ့သူဟာ ကိုယ့္ဘ၀ကို ျပင္ပရုပ္၀တၳဳေတြ၊ အဆင့္အတန္းေတြ၊ ဂုဏ္ရာထူးေတြနဲ ့ မတိုင္းတာတဲ့အတြက္ အဲဒီ ပစၥည္းဥစၥာ၊ ရာထူး၊ ဂုဏ္ထူးေတြ တက္လိုက္က်လိုက္ျဖစ္တိုင္း သူ ့စိတ္က တက္လိုက္က်လိုက္ မျဖစ္ဘူး။ သူ ့Being ကိုက်သြားေအာင္ ဘယ္သူကမွ လုပ္လို ့မရဘူး။ သူ ့Being ကို သူမ်ားက အဆံုးအျဖတ္ေပးလို ့မရဘူး။ အမွတ္ေပးလို ့မရဘူး။ ကိုယ့္စိတ္ကေလး သတိရွိေနတယ္၊ ၾကည္လင္ေအးခ်မ္းေနတယ္၊ ႏူးညံ့ေနတယ္၊ ေမတၱာ၊ ကရုဏာ ျဖစ္ေနတယ္။ ဘယ္သူကအဲဒါကို လာတိုင္းတာလို ့ရမလဲ၊ မရဘူး။ သူမ်ားတိုင္းတာလို ့မရနိဳင္တာကိုပဲ ကိုယ့္စိတ္ထဲမွာ ျဖစ္ေပၚေအာင္လုပ္ျပီး ဒါနဲ ့ပဲ ကိုယ့္ဘ၀ကိုကိုယ္ ေက်နပ္ေအာင္ ေနရမွာေနာ္။

ကိုယ့္ကို သူမ်ား အမွတ္ဘယ္ေလာက္ေပးေနလဲ ဆိုတာကို စဥ္းစားေနရတဲ့ သူဟာ စိတ္ခ်မ္းသာမႈအစစ္ကို မရနိဳင္ဘူး။

တစ္သက္လံုး သူမ်ားအမွတ္ေပးတာကို ခံေနခဲ့ရတာေနာ္၊ သူမ်ားအမွတ္ေပးလို ့ရတဲ့ အရာေတြအားလံုးဟာ သူမ်ားနယ္ေျမပဲ။ ဘယ္သူမွ အမွတ္ေပးလို ့မရတာမွ ကိုယ့္နယ္ေျမ။ ကိုယ့္နယ္ေျမအစစ္ထဲမွာကိုယ္ေနရင္ ကိုယ့္ကိုဘယ္သူမွ ဖယ္ခိုင္းလို ့မရဘူး။

ဆရာေတာ္ ဦးေဇာတိက (မဟာျမိဳင္ေတာရ )
(စိတ္ႏွလံုး ရႊင္လန္းေစဖို ့)

ဆက္လက္ဖတ္ရႈရန္

Wednesday, October 14, 2009

ဆရာၾကီး ေရႊဥေဒါင္း၏ ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံ လက္ေတြ ့က်င့္စဥ္ (၁၆)

အရင္းအတိုင္း ရွိသည္

အိပ္မက္ေလာကထဲ၌ ေမ်ာပါလ်က္ရွိေသာ လူသည္ အလိုက်ေသာ အျခင္းအရာကို စိတ္ကူးမိေသာအခါ ၾကည္ႏူးႏွစ္သိမ့္ျခင္းျဖစ္၍ အလိုမက်ေသာ အျခင္းအရာကို စိတ္ကူးမိေသာအခါ မေက်မခ်မ္းျဖစ္ရ၏။ အထက္ပါ၀န္ၾကီးသည္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား ပန္းစည္းဆက္ျခင္းအေၾကာင္းကို “စားျမံဳ ့ျပန္” ေသာအခါ ရႊင္ျမဴးၾကည္ႏူး၍ ပမာမခန္ ့ေရးသားေသာ အယ္ဒီတာအေၾကာင္းကို စိတ္ကူးမိေသာအခါ ႏွလံုးမသာယာမႈ ျဖစ္ရေတာ့သည္။ ရႊင္ျမဴးၾကည္ႏူးျခင္းသည္ လည္းေကာင္း၊ ႏွလံုးမသာယာျခင္းသည္ လည္းေကာင္း၊ သံသရာရွည္ေစဖို ့ အထံုးအဖြဲ ့မ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ တဖန္ “ဒိ႒ေလာက” ထဲသို ့ ေျပာင္းေရႊ ့လိုက္သည့္အခါ အဆင္းသက္သက္၊ အသံသက္သက္၊ အနံ ့သက္သက္၊ အေတြ ့သက္သက္ စသည္ျဖင့္ ေတြ ့ရမည္ျဖစ္၍ ႏွစ္သက္တပ္မက္စရာလည္း မဟုတ္၊ ေဒါသျဖစ္ေလာက္ေအာင္ မုန္းတီးစရာလည္း မဟုတ္သည့္အျဖစ္ကို တျဖည္းျဖည္း ထိုးထြင္းသိျမင္လာဖို ့ ရွိေပသည္။ ထို ့ေၾကာင့္ “အိပ္မက္ေလာက” သည္ အရံႈးအျမတ္ထြက္ေသာ (အမ်ားအားျဖင့္) အရႈံးထြက္ေသာ ေလာကျဖစ္၍ “ဒိ႒ေလာက” သည္ အရံႈးအျမတ္မရွိ “အရင္းအတိုင္း” ေနေသာ ေလာကျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အၾကင္ေယာဂီ၏ စိတ္သည္ ျငိမ္သက္ၾကည္လင္စြာ တည္ေနနိဳင္ျခင္း ျဖစ္ေလသည္။

အျပန္အလွန္ ပိုင္ျခင္း

ထိုမွတပါးလည္း “စိတ္” ၏ သဘာ၀ကို သိျမင္သည္ထက္ သိျမင္လာေသာအခါတြင္ ပစၥည္းဥစၥာပိုင္ဆိုင္ရျခင္း၏ ၀န္ေလးေသာအျဖစ္ကို ရိပ္မိလာတတ္သည္။ ဥပမာ ႏြားကို ၾကိဳးျဖင့္ ကိုင္ဖမ္းထားေသာ လူက “ငါသည္ ဤႏြားကို ခ်ဳပ္ကိုင္ထားမိျပီ။ ဤႏြားကား ဘယ္မွထြက္မေျပးနိဳင္ေတာ့” ဟု မွတ္ထင္ေပလိမ့္မည္။ သို ့ရာတြင္ ႏြားသာလ်င္ ထြက္မေျပးနိဳင္သည္မဟုတ္၊ လူမွာလည္း ၾကိဳးစကို ဆုပ္ကိုင္ထားရေသာေၾကာင့္ ႏြားကလည္း လူကိုပိုင္လ်က္ရွိသည္။ ထိုနည္းအတူ ပစၥည္းဥစၥာ ပိုင္ဆိုင္မိေသာ လူမ်ားမွာလည္း ပစၥည္းအတြက္ေၾကာင့္ သြားခ်င္ရာမသြားရ၊ လာခ်င္ရာ မလာရ ရွိတတ္ေပရာ လူကသာပိုင္သည္မဟုတ္၊ ပစၥည္းကလည္း လူကို အျပန္အလွန္ ပိုင္လ်က္ရွိေတာ့သည္။ သို ့ေသာ္ ပကတိလူမ်ားသည္ ဤအခ်က္ကို မသိျမင္ဘဲ၊ မ်က္စိလည္လ်က္ရွိေပရာ “ဒိ႒ေလာက” ထဲ၌ေနဖို ့ အားထုတ္ေသာ ေယာဂီပုဂၢိဳလ္သည္သာလ်င္ တျဖည္းျဖည္း တေရြ ့ေရြ ့ သေဘာေပါက္ျပီး ေနာက္ဆံုးတြင္ မ်က္စိလည္ ေပ်ာက္နိဳင္ေပသည္။

ထိုးထြင္းနိဳင္ေအာင္ အစေဖာ္ျခင္း

မာလုက်ပုတၱႏွင့္ ဘာဟိရသုတ္မ်ားတြင္ ဗုဒၶသည္ “ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံ” အစရွိေသာ ၾသ၀ါဒကို ေပးေတာ္မူရာ၌ သင္သည္ တစ္ၾကိမ္တစ္ခါမွ် မျမင္ဘူး၊ မၾကားဘူး၊ အာရံုမျပဳဘူးေသာ အျခင္းအရာတစ္ခုႏွင့္ပတ္သက္၍ တပ္မက္ႏွစ္သက္ျခင္း၊ စက္ဆုပ္ရြံရွာျခင္း၊ (ခ်စ္ျခင္း၊ မုန္းျခင္း) ျဖစ္နိဳင္ပါမည္ေလာဟု ေမးေတာ္မူသည္။ ဤစကားမွာ ရိုးရိုးရွင္းရွင္းမွ်သာ ထင္ရေသာ္လည္း၊ (ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံ) ဟူေသာ ၾသ၀ါဒအတိုင္း က်င့္ၾကံအားထုတ္သူအဖို ့မွာ လြန္စြာ အေရးၾကီး၍ “ကြဲ” ေစလိုေသာေနရာတြင္ “အက္ေၾကာင္း” ေပးလိုက္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ၄င္းၾသ၀ါဒအတိုင္း က်င့္ၾကံအားထုတ္ေသာ ေယာဂီပုဂၢိဳလ္သည္ “စိတ္” သဘာ၀ကို တျဖည္းျဖည္းသေဘာေပါက္လာ၍ ေလာက၌ အဟုတ္တကယ္ရွိသည္ဟု မိမိမွတ္ထင္လာခဲ့ေသာ အျခင္းအရာဟူသမွ်သည္ အခံဓါတ္ႏွင့္ အတိုက္ဓါတ္ ဆံုစည္းမိသည့္ အခိုက္အတန္ ့ကေလးမွ်တြင္ အသိစိတ္ကေလး ေပၚလာျခင္းမွ်သာ ျဖစ္ေခ်ျပီတကား။ မတိုက္မိ၍ မျဖစ္ခဲ့လွ်င္ တပ္မက္စြဲလမ္းစရာဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ စက္ဆုပ္ရြံရွာဖြယ္ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ (ခ်စ္စရာ မုန္းစရာ) မရွိေခ်ျပီတကား ဟူေသာ သဘာ၀အစစ္အမွန္ကို မ်က္၀ါးထင္ထင္ ထိုးထြင္းသိျမင္နိဳင္လိမ့္မည္ ျဖစ္ပါသတည္း။

(ဆရာၾကီးေရႊဥေဒါင္း ၏ ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံ လက္ေတြ ့က်င့္စဥ္ တင္ျပီးသမွ် အတြဲ (၁) မွ ယခုအထိ ဖတ္လိုလ်င္)

ဆက္လက္ဖတ္ရႈရန္

Tuesday, October 13, 2009

What is Buddhism? (အပိုင္း ၁၁)

Types Of Buddhism

Buddhism flourished in India after the passing away of the Buddha and spread peacefully southward as far as Sri Lanka, northward to the Himalayas, westward to what is now Iran and Afghanistan and eastward to China, Sumatra and Java. After 500 years a new sect called Mahayana emerged, distinguishing itself from the lineage presently known as Theravada. Mahayana tended to be more liberal, freely adapting to new cultures, while Theravada was more conservative, attempting to maintain continuity from the time of the Buddha. With the arrival of new scriptures, some Mahayana schools depicted the Buddha as a god and replaced the goal of attaining Arahantship with the Ideal of the Bodhisattva, a person striving to become a Buddha in order to help as many beings as possible. The Theravada school preserved and looked to the original teachings and lifestyle of the Buddha as its guide.

With the Muslim invasions of the Indian sub-continent in the 11th and 12th centuries, Buddhism was violently suppressed and eventually eradicated in its native country. By that time however, Mahayana had taken root in China and from there spread to Japan, Korea and Vietnam. The most popular of the many different sects of those countries is Zen Buddhism. Mahayana also spread to Tibet, incorporated the local animist religion of Bon, and then spread further to Mongolia and Bhutan. The most well-known Tibetan monk and Nobel Peace Prize laureate is the Dalai Lama. Theravada established itself mainly in Sri Lanka, Myanmar (Burma), Thailand, Laos and Cambodia. Its scriptures are known as the Pali Canon, the oldest complete Indic record of what the Buddha taught.

(to be continued.....)

What is Buddhism? (အပိုင္း ၁ မွ အပိုင္း ၁၀ ထိ)


ဆက္လက္ဖတ္ရႈရန္

Friday, October 9, 2009

စီးပြားေရးျပႆနာမ်ားႏွင့္ဗုဒၶ၀ါဒ အပိုင္း (၂)


စီးပြားေရးျပႆနာမ်ားႏွင့္ဗုဒၶ၀ါဒ
ခင္ေမာင္ညိဳ (ေဘာဂေဗဒ) ႏွင့္ မအိမ္သူ

ဗုဒၶဘာသာဟာ ေလာကီစည္းစိမ္ေတြကို စြန္ ့ခြာျပီး ေတာထြက္၊ ရဟန္းျပဳ၊ ေလာကုတၱရာတရားကို က်င့္ၾကံအားထုတ္ရတာမို ့ ေန ့စဥ္ဘ၀ႏွင့္ဆိုင္တဲ့ ေလာကီကိစၥေတြ အထူးသျဖင့္ စီးပြားေရးလုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြႏွင့္ မပတ္သက္သလို ရွိပါတယ္။ ဗုဒၶ၀ါဒႏွင့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းဟာ ဆန္ Justify Full့က်င္ဖက္ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆဟာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ရွိေနတာပါ။ တဖက္ကေတြးၾကည့္ရင္ အဲဒီအယူအဆရွိေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ပဲ ဗုဒၶဘာသာရဲ ့ က်င့္၀တ္တရားေတြကို စီးပြားေရးလုပ္ရာမွာ လိုက္နာက်င့္သံုးမွာ မဟုတ္ဘူးလို ့ သိသာပါတယ္။

ဗုဒၶဘာသာဟာ ေရွးႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀၀ က လူ ့အဖြဲ ့အစည္းထဲမွာ ေပၚေပါက္ခဲ့တဲ့ အယူ၀ါဒျဖစ္တဲ့အတြက္ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ရဲ ့ အင္မတန္မွ ရႈပ္ေထြးေခတ္မီတဲ့ လူ ့အဖြဲ ့အစည္းရဲ ့ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြ ျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းနိဳင္မွာ မဟုတ္ဘူးလို ့ ယူဆၾကပါတယ္။

ဒီေခတ္ရဲ ့ရႈပ္ေထြးလာတဲ့စနစ္ေတြဟာ အေသးစိတ္ ညႊန္ၾကားမႈေတြေၾကာင့္ ျဖစ္လာတဲ့အေၾကာင္းဆက္ေတြပါ။ အေသးစိတ္ညႊန္ၾကားမႈေတြက သိပ္ျပီး သတ္သတ္မွတ္မွတ္ရွိလြန္းေတာ့ အေျခအေန၊ အခ်ိန္အခါကို လိုက္ျပီး အျမဲေျပာင္းလဲေနရတာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ အရင္က ရိုးစင္းတဲ့လူ ့အဖြဲ ့အစည္းႏွင့္ စီးပြားေရးေလာကဟာ အေျခအေန အခ်ိန္အခါေတြႏွင့္ညီေအာင္ ေျပာင္းလဲရင္း ရႈပ္ေထြးတိုးတက္ေခတ္မီတယ္ဆိုတဲ့ ဒီကေန ့ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ကို ေရာက္လာတာပါ။ ဒါေပမဲ့ အေသးစိတ္ညႊန္ၾကားမႈ အမ်ားစုရဲ ့ အေျပာင္းအလဲဟာ နည္းလမ္းေတြ၊ ရုပ္၀တၳဳပိုင္းဆိုင္ရာေတြပဲ ေျပာင္းလဲတာျဖစ္ျပီး အေျခခံနိယာမ အေတြးအေခၚေတြ၊ အေျခခံစည္းမ်ဥ္းေတြကေတာ့ သိပ္မေျပာင္းလဲတာကို ေတြ ့ရတယ္။ ဗုဒၶရဲ ့၀ါဒဟာ ေရွးေခတ္လူ ့အဖြဲ ့အစည္းက ေပၚေပါက္လာတာမို ့ ဒီေခတ္ရဲ ့ရႈပ္ေထြးတဲ့ စီးပြားေရးျပႆနာေတြကို ရွင္းမျပနိဳင္ဘူးလို ့ေတာ့ မဆိုနိဳင္ဘူး။

ဥပမာ-ဒီေန ့ေခတ္ရဲ ့အေဆာက္အဦေတြမွာရွိတဲ့ လံုျခံဳေရးစနစ္ကိုၾကည့္။ ရိုးရိုးခတ္လို ့ရတဲ့ ေသာ့ခေလာက္တစ္ခုကေန ေခတ္မီတိုးတက္လာလိုက္တာ၊ ကြန္ပ်ဴတာနဲ ့လုပ္ထားတဲ့ ေသာ့ကဒ္ျပားေတြနဲ ့၊ လွ်ပ္စစ္နဲ ့ ဖြင့္ပိတ္လို ့ရတဲ့ တံခါးေတြနဲ ့၊ ဗီဒီယိုကင္မရာေတြနဲ ့၊ ေလဆာေရာင္ျခည္ အဟန္ ့အတားေတြနဲ ့၊ အလုိအေလွ်ာက္ အခ်က္ေပးစနစ္ေတြနဲ ့၊ ဒါေတြဟာ လံုျခံဳေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္ရမလဲလို ့ စဥ္းစားတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ျဖစ္လာတဲ့ (တိုးတက္လာတဲ့) အေသးစိတ္ေတြရဲ ့ အက်ိဳးဆက္ေတြေပါ့။ တစ္ဖက္က လံုျခံဳေရးကို ထိပါးမယ့္သူေတြရဲ ့ ေျပာင္းလဲမႈအေပၚမူတည္ျပီး နည္းလမ္းေတြနဲ ့ ရုပ္၀တၳဳပစၥည္းေတြရဲ ့ ေျပာင္းလဲမႈေတြေလ။ တကယ္လို ့မ်ား သူတစ္ပါးရဲ ့ပစၥည္းကို ပိုင္ရွင္က မေပးဘဲ မယူရဘူးဆိုတဲ့ အဒိႏၷာဒါနာ အေျခခံစည္းကမ္းေလးကို တစ္ကမၻာလံုးမွာရွိတဲ့ လူေတြက အခုထိ စြဲစြဲျမဲျမဲ လိုက္နာေနတုန္းဆိုရင္ ဘာေသာ့ခေလာက္ကိုမွ တီထြင္ေနစရာ မလိုေတာ့ဘူးေပါ့။ ကမၻာၾကီးမွာရွိေနတဲ့ သယံဇာတပစၥည္းေတြ ဘယ္ေလာက္မ်ားမ်ား သက္သာသြားလိုက္မလဲ မသိဘူးေနာ္။

ျပႆနာက လူေတြဟာ အေသးစိတ္ေတြေနာက္လိုက္ေနျပီး အေျခခံစည္းမ်ဥ္းေတြကို စြဲစြဲျမဲျမဲ မက်င့္သံုးၾကလို ့ပါ။ ဘာျဖစ္လို ့လဲဆိုေတာ့ အေသးစိတ္ညႊန္ၾကားခ်က္က လိုက္နာရတာလြယ္ျပီး အေျခခံစည္းမ်ဥ္းေတြက အသံုးခ်ဖို ့ခက္တာကို အေျခခံစည္းမ်ဥ္းေတြကို က်င့္သံုးခ်င္ရင္ ဒီစည္းမ်ဥ္းေတြကို စြဲျမဲယံုၾကည္မွသံုးလို ့ရတယ္။ စြဲျမဲယံုၾကည္မွ ေျပာင္းလဲသြားတဲ့ အေျခအေနတိုင္းမွာ ဘယ္လိုသံုးရမလဲလို ့ သိနိဳင္တယ္။ မစြဲျမဲ မယံုၾကည္ရင္လည္း ဒီစည္းမ်ဥ္းေတြက ခ်ိဳးေဖာက္ရတာ သိပ္လြယ္တယ္။ ငါးပါးသီလ မလံုေတာ့တဲ့လူေတြ မ်ားလာတာကိုပဲ ၾကည့္ပါလား။

မ်က္ေမွာက္ေခတ္မွာ ျဖစ္ေနတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြနဲ ့ အဲဒီလုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြက ျဖစ္လာတဲ့ ျပႆနာေတြကို ဗုဒၶဘာသာရဲ ့ အေျခခံက်တဲ့ စည္းမ်ဥ္းေတြက အေၾကာင္းရင္းကိုလည္း ေဖာ္ထုတ္ျပနိုင္ပါတယ္။ အေျဖရွိတဲ့နည္းလမ္းကိုလည္း ညႊန္ျပနိဳင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အေျဖရွိတဲ့လမ္းဟာ အေတြးေခၚေတြကိုေျပာင္းလိုက္မွ ေရာက္မယ့္လမ္းျဖစ္ပါတယ္။ လူေတြက သူတို ့တစ္ေကာက္ေကာက္လိုက္ေနတဲ့ အေသးစိတ္ေတြကေန အေျခခံတန္ဖိုးေတြကို ေျပာင္းျပီး စဥ္းစားၾကည့္ဖို ့ေတာ့ မၾကိဳးစားၾကေသးပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္လည္း အရင္တုန္းက စစ္ပြဲေတြရွိသလို အခုလည္း စစ္ပြဲေတြရွိေနတာပဲ။ အရင္တုန္းက စီးပြားပ်က္ကပ္ေတြျဖစ္ခဲ့သလို အခုလည္း စီးပြားေရးအၾကပ္အတည္းေတြ ျဖစ္ေနတာပဲ။ သူတို ့ရဲ ့အေတြးေခၚေတြက မေျပာင္းေတာ့ အရင္ကမွားတဲ့ အမွားေတြကို ဆက္မွားေနတာပဲ။ ေခတ္မီတိုးတက္ေသာလို ့ ေျပာရမွာေတာင္ ခပ္ခက္ခက္ရယ္။

ဒီလိုေျပာလို ့ လက္ရွိဗုဒၶဘာသာ ဖြံ ့ျဖိဳးေနေသးတဲ့ တိုင္းျပည္ေတြမွာ ျပႆနာေတြ မေတြ ့ရေတာ့ဘူးလို ့ မဆိုလုိပါဘူး။ ျမန္မာျပည္မွာဆိုရင္ အေရအတြက္အားျဖင့္ လူဦးေရရဲ ့ ၉၀% နီးပါးဟာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြပါ။ အမ်ားစုဟာ မိရိုးဖလာအလိုက္ ဗုဒၶဘာသာကို ကိုးကြယ္လာတဲ့လူေတြျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလူေတြက ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ လိုက္နာက်င့္သံုးရမယ့္ အေျခခံစည္းမ်ဥ္းေတြကို တကယ္သိသလား၊ မသိဘူးလား၊ သိရင္လည္း တကယ္လိုက္နာသလား၊ မလိုက္နာဘူးလား မေျပာနိဳင္ဘူး။

ဆရာေတာ္ အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ အေျချပဳပ႒ာန္းတရားေတာ္စာအုပ္ထဲမွာ ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြဟာ ဗုဒၶဘာသာနဲ ့စပ္လ်ဥ္းတဲ့ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကို လုပ္ရာမွာေတာင္ အကုသိုလ္ျဖစ္ေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္တတ္ၾကတယ္ဆိုတာ သံုးသပ္ျပထားပါတယ္။ ဒါေတာင္ဆရာေတာ္က ခုေခတ္မွာ မိႈလိုေပါက္ေနတဲ့ စည္ဘီယာဆိုင္ေတြကို မျမင္သြားရ။ ဘီယာဆိုတာ အယ္ကိုေဟာ ရာခိုင္ႏႈန္းဘယ္ေလာက္ပဲပါတာမို ့ အရက္မဟုတ္ပါဘူးဆိုတဲ့ လက္တစ္လံုးျခားစကားေတြကို ၾကားမသြားရ။ လက္ဖက္ရည္တစ္ခြက္ေစ်းနဲ ့ဘီယာတစ္ခြက္ေစ်းယွဥ္ၾကည့္ရင္ ဘီယာေသာက္ရတာ ပိုတန္တာေပါ့ဆိုတဲ့ လူေတြကို ဆံုးမ မသြားရရွာဘူး။ ဒီလို ဗုဒၶဘာသာ မပီျပင္တဲ့ အျပဳအမူေတြ ေန ့စဥ္ဘ၀ထဲမွာ ပိုျပီးေနရာယူလာတယ္ဆိုရင္ စီးပြားေရးလုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြမွာလည္း ဗုဒၶဘာသာက ညႊန္းဆိုတဲ့က်င့္၀တ္ေတြနဲ ့ ေ၀းသထက္ေ၀းလာေတာ့မွာပဲ။ ဘယ္ေလာက္အတိုင္းအတာအထိ ၾကႊင္းက်န္ျပီး၊ ဘယ္အရာေတြ ေပ်ာက္ကြယ္ကုန္ျပီလဲဆိုတာ ဂရုျပဳသင့္တယ္။

Buddhist Economics (a middle way for the marketplace) ဆိုတဲ့ Bruce Evans နဲ ့ Jourdan Arenson ေရးသားစုစည္းတဲ့ စာအုပ္မွာ စီးပြားေရးပညာရဲ ့ အေျခခံက ဘယ္လိုယူဆတယ္။ ဒီယူဆခ်က္ေတြေၾကာင့္ ဘယ္လိုအျပဳအမူေတြျဖစ္လာတယ္။ အျပဳအမူေတြရဲ ့ ရလဒ္ေတြက ဘာေတြျဖစ္တယ္။ ဗုဒၶဘာသာရဲ ့အေျခခံစီးပြားေရးအယူအဆေတြနဲ ့ဘယ္လိုကြာျခားတယ္ဆိုတာကို ရိုးရိုးေလးရွင္းျပထားပါတယ္။ သူ ့ရဲ ့တင္ျပခ်က္ေတြအတြက္ ကိုးကားမႈေတြကိုလည္း ဒီဃနိကာယ္၊ အဂၤုတၱရနိကာယ္၊ သံယုတၱနိကာယ္၊ ၀ိနယပိဋက၊ ၀ိသုဒၶိမဂ္၊ အဘိဓမၼာစတဲ့ ဗုဒၶစာေပေတြကေန တိတိက်က် ထုတ္နုတ္ကိုးကားထားတာကိုေတြ ့ရပါတယ္။ ဒီစာအုပ္မွာ အခန္း ၅ ခန္းပါပါတယ္။ အခန္းေတြကို ေခါင္းစဥ္ေပးမထားပါဘူး။ ဒီေဆာင္းပါးမွာထည့္ေပးလိုက္တဲ့ ေခါင္းစဥ္ေတြဟာ စာေရးသူက သင့္ေတာ္မယ္ထင္တဲ့ ေခါင္းစဥ္ေလးေတြ တပ္ေပးလိုက္တာျဖစ္ပါတယ္။ “ဒီစာဟာ Buddhist Economics စာအုပ္ရဲ ့ဘာသာျပန္မဟုတ္ပါဘူး။ စာအုပ္ထဲက ထိထိမိမိရွိလွတဲ့ အေတြးအေခၚအယူအဆေတြကိုပဲ ထုတ္နုတ္ေဆြးေႏြးမွာပါ” မူရင္းစာအုပ္ရဲ ့ယူဆခ်က္ကို အဓိကထားျပီး ေဆြးေႏြးေပမယ့္ စာေရးသူရဲ ့သံုးသပ္ခ်က္တစ္ခ်ိဳ ့လည္း ေရာေႏွာပါ၀င္ေနမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

စီးပြားေရးပညာရဲ ့အတိုင္းအတာ

အခန္း-၁ ဟာ စီးပြားေရးပညာရဲ ့ အကန္ ့အသတ္ရွိပံုေတြကို တင္ျပထားတာျဖစ္ပါတယ္။ အပိုင္း ၃ ပိုင္းခြဲျပီးေတာ့ တင္ျပထားပါတယ္။ ေဇာက္ခ်ထုတ္လုပ္ျခင္းရဲ ့ျပႆနာ (The Problem of Specialization)၊ ဓမၼ၏ အဓိပၸါယ္ႏွစ္မ်ိဳး (The Two Meanings Of Dhamma)၊ ကိုယ္က်င့္တရားကစီးပြားေရးအေပၚ အက်ိဳးသက္ေရာက္ပံု (How ethics condition economics) တို ့ျဖစ္ပါတယ္။

စီးပြားေရးပညာရဲ ့အကန္ ့အသတ္ေတြဟာ အထူးျပဳလြန္းအားၾကီးလို ့ျဖစ္ရတာပါ။ စီးပြားေရးပညာရဲ ့အေတြးေခၚက ေဘာင္က်ဥ္းလွတယ္လို ့ဆိုပါတယ္။ စီးပြားေရးသီအိုရီေတြဟာ လက္ေတြ ့သက္ေသျပနိဳင္တဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကိုပဲ ထည့္စဥ္းစားတယ္။ လက္ေတြ ့သက္ေသမျပနိဳင္တဲ့ တန္ဖိုးထားမႈေတြ (ဥပမာ- ကိုယ္က်င့္တရား) ကို ထည့္မစဥ္းစားဘူးတဲ့။

ဒါ အမွန္ပါပဲ။ အထူးသျဖင့္ သခ်ၤာနည္းနဲ ့ သက္ေသျပခ်င္တဲ့ စီးပြားေရးပညာရဲ ့ သီအိုရီေတြမွာ ယူဆခ်က္ (ခၽြင္းခ်က္)ေတြ ထားရတယ္ဆိုတာ အေျခအေနအားလံုးကို ထည့္မစဥ္းစားနိဳင္ဘူးဆိုတဲ့ အားနည္းခ်က္ကို ျပေနတာျဖစ္ပါတယ္။ ေဘာဂေဗဒဘာသာမွာ အလြန္ေက်ာ္ၾကားတဲ့ ခၽြင္းခ်က္တစ္ခုျဖစ္တဲ့ (everything remains unchanged) “တျခားအရာေတြအားလံုး မေျပာင္းလဲဘူး ဆိုၾကပါစို ့...” ဆိုတဲ့စကားဟာ အဓိပၸါယ္မရွိဘူးလို ့ဆိုကုန္ၾကျပီ။ ဟုတ္တယ္ေလ၊ တကယ့္လက္ေတြ ့မွာ ဘယ္ႏွယ့္လုပ္ျပီး တျခားအရာေတြအကုန္လံုးကို ခဏဆိုင္းထားလို ့ရပါ့မလဲ။

ဒါ့အျပင္ စီးပြားေရးပညာရဲ ့သက္ေသျပနိဳင္တဲ့အခ်က္ေတြေပၚမွာ အမွီျပဳေနမႈ (objectivity) က အျမင္တိမ္တယ္လို ့ ဆိုပါတယ္။ အရွည္ကိုမၾကည့္ပါဘူး။ စီးပြားေရးလုပ္ေဆာင္ခ်က္ တစ္ရပ္ကေနျဖစ္လာတဲ့ ကိုယ္က်င့္တရားမဲ့မႈရဲ ့အက်ိဳးဆက္ေတြကို ထည့္မစဥ္းစားပါဘူး။ ဗုဒၶရဲ ့အျမင္အရ အျပဳအမူတစ္ခု၊ လုပ္ေဆာင္ခ်က္တစ္ခုဟာ လူတစ္ဦးအေပၚမွာေရာ၊ လူ ့အဖြဲ ့အစည္းကိုေရာ၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ကိုေရာ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ဘယ္လိုရွိမလဲဆိုတာကို ထည့္စဥ္းစားရပါမယ္။

စီးပြားေရးပညာဟာ အလြန္ပဲ သိပၸံနည္းက်ျဖစ္ခ်င္ပါတယ္။ သိပၸံပညာဟာ ရုပ္ေလာကကိုသာ ေလ့လာနိဳင္တာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စီးပြားေရးပညာဟာလည္း ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာကိစၥေတြကိုသာ စဥ္းစားျပီး သူနဲ ့ဆက္စပ္ေနေသးတဲ့ တျခားအရာေတြကို လ်စ္လ်ဴရႈထားပါတယ္။ သဘာ၀ေလာကၾကီးမွာ ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ကိစၥေတြ၊ ျပႆနာေတြအားလံုးဟာ တစ္ခုနဲ ့တစ္ခု အျပန္အလွန္ ဆက္စပ္ေနတာဆိုေတာ့ တစ္စိတ္တစ္ေဒသကိုသာ စဥ္းစားျပီးထုတ္ေပးလိုက္တဲ့ အေျဖေတြနဲ ့တကယ္ျပႆနာေတြရဲ ့အရင္းအျမစ္ကို ေျဖရွင္းနိဳင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီလိုက်ယ္က်ယ္ျပန္ ့ျပန္ ့မစဥ္းစားေပမယ့္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကေတာ့ က်ယ္က်ယ္ျပန္ ့ျပန္ ့ အက်ိဳးသက္ေရာက္မွာပါ။

ဗုဒၶဘာသာရႈေထာင့္က စီးပြားေရးပညာမွေတာ့ လူတစ္ဦးခ်င္းေရာ၊ လူ ့အဖြဲ ့အစည္းေရာ၊ ပတ္၀န္းက်င္ေရာ အားလံုးအတြက္ တူညီတဲ့ ရည္မွန္းခ်က္ထားနိဳင္မယ့္ တစ္ခုနဲ ့တစ္ခု အျပန္အလွန္မွီခိုေနတဲ့ စည္းကမ္းေတြကို ခ်ေပးပါတယ္။

အပိုင္း (၁) ကို ဖတ္ရန္

ဆက္လက္ဖတ္ရႈရန္

Wednesday, October 7, 2009

ဆရာၾကီး ေရႊဥေဒါင္း၏ ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံ လက္ေတြ ့က်င့္စဥ္ (၁၅)

အနတၱသေဘာတရား

ေကာင္းပါျပီ။ ၾကံစည္ခ်င္ရာ ၾကံစည္တတ္ေသာ စိတ္ကေလးကိုပင္ ပိုင္ဆိုင္သူမရွိဟု ဆိုပါလ်င္ ျဖစ္ခ်င္ရာျဖစ္၊ ပစ္ထားရေတာ့မည္ေလာ။ ၄င္းကို ခ်ဳပ္ကိုင္ၾကိဳးကိုင္ျခင္း မျပဳရေတာ့ျပီေလာ။ အဘယ္သို ့ေသာ အျခင္းအရာျဖင့္ ၄င္းကို ထိန္းသိမ္းအုပ္ခ်ဳပ္ပါမည္နည္း ဟူေသာေမးခြန္းမ်ား ေပၚေပါက္လာရေတာ့မည္။ ဟုတ္ေပသည္။ တရားအားထုတ္ျခင္းဟူသည္မွာ စိတ္ကို အထိုက္အေလ်ာက္ ၾကိဳးကိုင္နိဳင္ေစရန္၊ သို ့မဟုတ္ ၾကိဳးကိုင္နည္းေတြ ့ရွိရန္ ျဖစ္ေပသည္။ စိတ္ကို ပိုင္ဆိုင္သူရွိမရွိ အပထား၍ စိတ္၏သဘာ၀သည္ ေတာင္ခုန္ ေျမာက္ခုန္ ေျပးလႊား၍သာ ေနခ်င္တတ္သည္။ တစ္ေနရာထဲ၌ ၾကာရွည္စြာမေနတတ္ေခ်။ “ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံ” နည္းအတိုင္း အလုပ္လုပ္ေသာအခါတြင္လည္း “အိပ္မက္ေလာက” ထဲသို ့ ဖ်တ္ခနဲ ဖ်တ္ခနဲ ခုန္၀င္သြားတတ္၏။ “ငါ” က မခုန္ပါႏွင့္ ဆိုေသာ္လည္း မရ၊ ခုန္ျမဲတိုင္း ခုန္ေျပးတတ္၏။ ဤတြင္ “ငါ” အေနႏွင့္ အမိန္ ့ေပး၍မရ။ “သတိ” ၏ အကူအညီေတာင္းမွ ျဖစ္ေတာ့မည္ဟု သေဘာေပါက္လာေတာ့သည္။ “သတိ” သည္ “ငါ” မဟုတ္ေၾကာင္းလည္း ျမင္လာသည္။ “သတိ” ေစာင့္လ်က္ရွိေသာအခါ၌ “အိပ္မက္ေလာက” ထဲသို ့ မ၀င္ေတာ့။ သို ့ေသာ္ လစ္သည္ႏွင့္ တျပိဳင္နက္ “ဒိ႒ေလာက” ထဲမွ ထြက္ေျပးသည္ကို ေတြ ့ရသည္။ ဤတြင္ “ငါ”က ဘာမွ်မတတ္နိဳင္သည္ မဟုတ္။ သတိေစတသိက္က ၾကိဳးကိုင္၍ သူတို ့အခ်င္းခ်င္း ထိန္းသိမ္းျခင္းမွ်သာ ျဖစ္သည္။ အစိုးမရေသာ အနတၱတရားၾကီးေပတကားဟု သေဘာက်မိပါေတာ့သည္။

ေစာင့္ၾကည့္ျခင္းႏွင့္ ေတြးေတာျခင္း

“ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံ” နည္းလမ္း၏ တန္ဖိုးရွိေသာအျဖစ္ကို တနည္းအားျဖင့္ ေဖာ္ျပလိုေသး၏။ စိတ္သည္ “အိပ္မက္ေလာက” ထဲ၌ ေမ်ာပါလ်က္ရွိစဥ္၊ “ငါ” တည္းဟူေသာ ဒိ႒ိသေဘာသည္ ထပ္ၾကပ္မကြာ ပါလ်က္ရွိ၏။ ၀န္ၾကီးဥပမာ၌ အမ်ိဳးသမီးကေလးမ်ားက ငါ့ကို ပန္းစည္းဆက္ၾကသည္။ တစ္ျမိဳ ့လံုးက ငါ့ကို ေသာင္းေသာင္းျဖျဖ ၾကိဳဆိုၾကသည္။ မည္သည့္အယ္ဒီတာက ငါ့ကို ပမာမခန္ ့ေရးသည္ စသည္ျဖင့္ တငါတည္း “ငါ”လ်က္ရွိေတာ့သည္။ အကယ္၍ ထို၀န္ၾကီးသည္ “အိပ္မက္ေလာက”ကို ဖ်က္သိမ္း၍ ဆိုဖာေပၚ၌ ထိုင္လ်က္ရွိစဥ္ “ဒိ႒ေလာက” ထဲသို ့ ၀င္လိုက္သည္ ဆိုၾကပါစို ့။ ကားသံႏွင့္ ဟြန္းသံၾကားျခင္းကို သိမည္။ ႏွင္းဆီပန္းေမႊးျခင္းကို သိမည္။ ေခြးကေလးတက္လာျခင္းကို ျမင္သည္ဟု သိမည္။ ဆိုဖာ၏ တအိအိနူးညံ့ေသာ အေတြ ့ကို သိမည္။ ထို၀န္ၾကီးက နာမ္ရုပ္တို ့၏ သဘာ၀ကို ေစာင့္ၾကည့္လ်က္ ရွိသည္ဟူ၍ (ပထမတြင္) သေဘာမေပါက္ေသးေသာ္လည္း သူသည္ မိမိ၏နာမ္ကို သူတစ္ပါးအေနျဖင့္ (objectively) အျပင္မွ ေစာင့္ၾကည့္သကဲ့သို ့ ျဖစ္ေနေတာ့သည္။ ရင့္က်က္လာေသာအခါတြင္ ရုပ္၏သေဘာ၊ သို ့မဟုတ္ စိတ္၏သေဘာကို ရိပ္မိလာ၍ ၄င္းတို ့ အနိစၥလကၡဏာ၊ သို ့မဟုတ္ ဒုကၡလကၡဏာ၊ သို ့မဟုတ္ အနတၱလကၡဏာကို တစ္ၾကိမ္တစ္ခါတြင္ ထိုးထြင္းသိျမင္နိဳင္ဖြယ္ရာ ရွိေလသည္။ (ဤသည္ကား စိတ္အေၾကာင္းကို ဉာဏ္ရွိတိုင္း ေတြးေတာၾကံဆေနၾကေသာ စိတ္ပညာဆရာၾကီးတို ့၏ အလုပ္ႏွင့္ ျခားနားျခင္းၾကီး တရပ္ေပတည္း။)


(ဆရာၾကီးေရႊဥေဒါင္း ၏ ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံ လက္ေတြ ့က်င့္စဥ္ တင္ျပီးသမွ် အတြဲ (၁) မွ ယခုအထိ ဖတ္လိုလ်င္)

ဆက္လက္ဖတ္ရႈရန္

Tuesday, October 6, 2009

What is Buddhism? (အပိုင္း ၁၀)

The Buddhist Monastic Order

The Buddhist monastic community, the Sangha, was created by the Buddha for those people who wanted to fully dedicate their lives toward the realization of enlightenment. The monastic lifestyle enables one to leave behind the worries and entanglements of lay life and focus almost all one's time and energy on the goal of liberation. It also offers the opportunity to live in solitude, an important factor for the development of deep states of meditation and wisdom. The Buddha also instituted a detailed and refined code of conduct and discipline to aid monastics in their cultivation of virtue.

Between Buddhist monastics and Buddhist lay people, there is a relationship of inter-dependence. The Sangha relies on the lay Buddhists for their material needs, and in return the monks and nuns provide the lay community with spiritual guidance and moral support. As long as the Sangha continues to practise in accordance with the code of monastic discipline and strives for the attainment of enlightenment, Buddhism will be a strong and vibrant religion.

(to be continued.....)

What is Buddhism? (အပိုင္း ၁ မွ အပိုင္း ၉ ထိ)


ဆက္လက္ဖတ္ရႈရန္

Thursday, October 1, 2009

ႏွစ္သက္မိေသာ ဇင္ ပံုျပင္မ်ား (၁၃)

The Nature of Things




Two monks were washing their bowls in the river when they noticed a scorpion that was drowning. One monk immediately scooped it up and set it upon the bank. In the process he was stung. He went back to washing his bowl and again the scorpion fell in. The monk saved the scorpion and was again stung. The other monk asked him, "Friend, why do you continue to save the scorpion when you know it's nature is to sting?"
"Because," the monk replied, "to save it is my nature."
ဆက္လက္ဖတ္ရႈရန္