Sunday, May 31, 2009

ပဋိပဒါ ေလးပါး


ပဋိပဒါမ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ မဂ္, ဖိုလ္, နိဗၺာန္ရျခင္း၏ က်င့္ရပံု အတန္းအစားမ်ား ျခားနားျခင္း ၄-ပါး။
(၁) သုခပဋိပဒါ ခိပၸါဘိညာ- ခ်မ္းသာစြာက်င့္ လ်င္ျမန္စြာရ၊
(၂) သုခပဋိပဒါ ဒႏၶာဘိညာ- ခ်မ္းသာစြာက်င့္ ၾကာျမင့္မွရ၊
(၃) ဒုကၡပဋိပဒါ ခိပၸါဘိညာ- ဆင္းရဲပင္ပန္းစြာက်င့္ လ်င္ျမန္စြာရ၊
(၄) ဒုကၡ ပဋိပဒါ ဒႏၶာဘိညာ- ဆင္းရဲပင္ပန္းစြာက်င့္ ၾကာျမင့္စြာေသာ ႏွစ္ကာလတို႔မွ ရ၊


------------------------

၂ - ဝိတၳာရသုတ္

၁၆၂။ ရဟန္းတို႔ အက်င့္တို႔သည္ ဤေလးမ်ိဳးတို႔တည္း။ အဘယ္ေလးမ်ိဳးတို႔နည္းဟူမူ-
ဆင္းရဲ ၿငိဳျငင္စြာ က်င့္ရ၍ ႏံု႔ေႏွးေသာ အသိဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္၊
ဆင္းရဲၿငိဳျငင္စြာ က်င့္ရ၍ လ်င္ျမန္ေသာ အသိဉာဏ္ ရွိေသာ အက်င့္၊
ခ်မ္းသာလြယ္ကူစြာ က်င့္ရ၍ ႏံု႔ေႏွးေသာ အသိဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္၊
ခ်မ္းသာ လြယ္ကူစြာ က်င့္ရ၍ လ်င္ျမန္ေသာ အသိဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္
တို႔တည္း။

ရဟန္းတို႔ ဆင္းရဲၿငိဳျငင္စြာ က်င့္ရ၍ ႏံု႔ေႏွးေသာ အသိဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္ဟူသည္ အဘယ္နည္း၊
ရဟန္းတို႔ ဤေလာက၌ အခ်ိဳ႕ေသာ သူသည္ ပင္ကိုယ္သေဘာအားျဖင့္လည္း ျပင္းထန္ေသာ ရာဂ
သေဘာရွိ၏၊ ရာဂေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ဆင္းရဲျခင္း ႏွလံုးမသာျခင္းကို မျပတ္ ခံစားရ၏၊ ပင္ကိုယ္သေဘာ
အားျဖင့္လည္း ျပင္းထန္ေသာ ေဒါသသေဘာ ရွိ၏၊ ေဒါသေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ဆင္းရဲျခင္း ႏွလံုး
မသာျခင္းကို မျပတ္ခံစားရ၏၊ ပင္ကိုယ္သေဘာအားျဖင့္လည္း ျပင္းထန္ေသာ ေမာဟသေဘာရွိ၏၊
ေမာဟေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ ဆင္းရဲျခင္း ႏွလံုးမသာျခင္းကို မျပတ္ ခံစားရ၏။ ထို ပုဂၢိဳလ္အား သႏၶိေႁႏၵ
ဝီရိယိေႁႏၵ သတိေႁႏၵ သမာဓိေႁႏၵ ပညိေႁႏၵအားျဖင့္ ဤႏံု႔ေသာ ဣေႁႏၵငါးပါးတို႔သည္ ထင္ရွားျဖစ္ကုန္၏၊
ထို ပုဂၢိဳလ္သည္ ဤဣေႁႏၵ ငါးပါးတို႔၏ ႏံု႔ျခင္းေၾကာင့္ အာသေဝါတရားတို႔ ကုန္ျခင္းငွါ မိမိ၏ (အျခားမဲ့၌
အက်ိဳးေပးတတ္ ေသာ) မဂ္သမာဓိသို႔ ႏံု႔ေႏွးစြာ ေရာက္၏။ ရဟန္းတို႔ ဤအက်င့္ကို ဆင္းရဲၿငိဳျငင္စြာ
က်င့္ရ၍ ႏံု႔ေႏွးေသာ အသိဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္ဟု ဆိုအပ္၏။

ရဟန္းတို႔ ဆင္းရဲၿငိဳျငင္စြာ က်င့္ရ၍ လ်င္ျမန္ေသာ အသိဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္ ဟူသည္ အဘယ္
နည္း၊ ရဟန္းတို႔ ဤေလာက၌ အခ်ိဳ႕ေသာ သူသည္ ပင္ကိုယ္သေဘာအားျဖင့္လည္း ျပင္းထန္ေသာ ရာဂ
သေဘာရွိ၏၊ ရာဂေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ဆင္းရဲျခင္း ႏွလံုးမသာျခင္းကို မျပတ္ ခံစားရ၏၊ ပင္ကိုယ္သေဘာ
အားျဖင့္လည္း ျပင္းထန္ေသာ ေဒါသသေဘာ ရွိ၏၊ ေဒါသေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ဆင္းရဲျခင္း ႏွလံုး
မသာျခင္းကို မျပတ္ ခံစားရ၏၊ ပင္ကိုယ္သေဘာအားျဖင့္လည္း ျပင္းထန္ေသာ ေမာဟ သေဘာရွိ၏၊
ေမာဟေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ ဆင္းရဲျခင္း ႏွလံုးမသာျခင္းကို မျပတ္ ခံစားရ၏။ ထို ပုဂၢိဳလ္အား သဒၶိေႁႏၵ
ဝီရိယိေႁႏၵ သတိေႁႏၵ သမာဓိေႁႏၵ ပညိေႁႏၵအားျဖင့္ ဤလြန္ကဲေသာ ဣေႁႏၵ ငါးပါးတို႔သည္ ထင္ရွားျဖစ္
ကုန္၏၊ ထို ပုဂၢိဳလ္သည္ ဤဣေႁႏၵငါးပါးတို႔၏ လြန္ကဲျခင္းေၾကာင့္ အာသေဝါတရားတို႔ ကုန္ျခင္းငွါ
မိမိ၏ (အျခားမဲ့၌ အက်ိဳးေပး တတ္ေသာ) မဂ္သမာဓိသို႔ လ်င္ျမန္စြာ ေရာက္၏။ ရဟန္းတို႔ ဤ
အက်င့္ကို ဆင္းရဲၿငိဳျငင္စြာ က်င့္ရ၍ လ်င္ျမန္ေသာ အသိဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္ဟု ဆိုအပ္၏။

ရဟန္းတို႔ ခ်မ္းသာလြယ္ကူစြာ က်င့္ရ၍ ႏံု႔ေႏွးေသာ အသိဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္ဟူသည္
အဘယ္နည္း၊ ရဟန္းတို႔ ဤေလာက၌ အခ်ိဳ႕ေသာ ပုဂၢိဳလ္သည္ ပင္ကိုယ္သေဘာအားျဖင့္လည္း
ျပင္းထန္ေသာ ရာဂသေဘာ မရွိ၊ ရာဂေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ဆင္းရဲျခင္း ႏွလံုးမသာျခင္းကို မျပတ္ မခံစားရ၊
ပင္ကိုယ္ သေဘာအားျဖင့္လည္း ျပင္းထန္ေသာ ေဒါသသေဘာ မရွိ၊ ေဒါသေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ဆင္းရဲျခင္း
ႏွလံုး မသာျခင္းကို မျပတ္မခံစားရ၊ ပင္ကိုယ္သေဘာအားျဖင့္လည္း ျပင္းထန္ေသာ ေမာဟသေဘာမရွိ၊
ေမာဟေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ဆင္းရဲျခင္း ႏွလံုးမသာျခင္းကို မျပတ္ မခံစားရ၊ ထို ပုဂၢိဳလ္အား သဒၶိေႁႏၵ။ပ။
ပညိေႁႏၵ အားျဖင့္ ဤႏံု႔ေသာ ဣေႁႏၵငါးပါးတို႔သည္ ထင္ရွား ျဖစ္ကုန္၏၊ ထို ပုဂၢိဳလ္သည္ ဤဣေႁႏၵ
ငါးပါးတို႔၏ ႏံု႔ျခင္းေၾကာင့္ အာသေဝါတရားတို႔ ကုန္ျခင္းငွါ မိမိ၏ (အျခားမဲ့၌ အက်ိဳးေပးတတ္ေသာ)
မဂ္သမာဓိသို႔ ႏံု႔ေႏွးစြာ ေရာက္၏။ ရဟန္းတို႔ ဤအက်င့္ကို ခ်မ္းသာလြယ္ကူစြာ က်င့္ရ၍ ႏံု႔ေႏွးေသာ
အသိဉာဏ္ရွ ိေသာ အက်င့္ဟူ၍ ဆိုအပ္၏။

ရဟန္းတို႔ ခ်မ္းသာလြယ္ကူစြာ က်င့္ရ၍ လ်င္ျမန္ေသာ အသိဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္ဟူသည္
အဘယ္နည္း၊ ရဟန္းတို႔ ဤေလာက၌ အခ်ိဳ႕ေသာ ပုဂၢိဳလ္သည္ ပင္ကိုယ္သေဘာအားျဖင့္လည္း
ျပင္းထန္ေသာ ရာဂသေဘာ မရွိ၊ ရာဂေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ဆင္းရဲျခင္း ႏွလံုးမသာျခင္းကို မျပတ္ မခံစားရ၊
ပင္ကိုယ္ သေဘာအားျဖင့္လည္း ျပင္းထန္ေသာ ေဒါသသေဘာမရွိ၊ ေဒါသေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ဆင္းရဲျခင္း
ႏွလံုးမသာျခင္းကို မျပတ္ မခံစားရ၊ ပင္ကိုယ္သေဘာအားျဖင့္လည္း ျပင္းထန္ေသာ ေမာဟသေဘာ မရွိ၊
ေမာဟေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ဆင္းရဲျခင္း ႏွလံုးမသာျခင္းကို မျပတ္ မခံစားရ၊ ထို ပုဂၢိဳလ္အား သဒၶိေႁႏၵ
ဝီရိယိေႁႏၵ သတိေႁႏၵ သမာဓိေႁႏၵ ပညိေႁႏၵအားျဖင့္ ဤလြန္ကဲေသာ ဣေႁႏၵငါးပါးတို႔သည္ ထင္ရွား
ျဖစ္ကုန္၏၊ ထို ပုဂၢိဳလ္သည္ ဤဣေႁႏၵငါးပါးတို႔၏ လြန္ကဲျခင္းေၾကာင့္ အာသေဝါတရားတို႔ ကုန္ျခင္းငွါ
မိမိ၏ (အျခားမဲ့၌ အက်ိဳးေပးတတ္ေသာ) မဂ္သမာဓိသို႔ လ်င္ျမန္စြာ ေရာက္၏။ ရဟန္းတို႔ ဤအက်င့္ကို
ခ်မ္းသာ လြယ္ကူစြာ က်င့္ရ၍ လ်င္ျမန္ေသာ အသိဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္ဟု ဆိုအပ္၏။ ရဟန္းတို႔
အက်င့္တို႔သည္ ဤေလးမ်ိဳးတို႔တည္း ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။

ဒုတိယသုတ္။


------

၃ - အသုဘသုတ္

၁၆၃။ ရဟန္းတို႔ အက်င့္တို႔သည္ ဤေလးမ်ိဳးတို႔တည္း။ အဘယ္ေလးမ်ိဳးတို႔နည္းဟူမူ-
ဆင္းရဲ ၿငိဳျငင္စြာ က်င့္ရ၍ ႏံု႔ေႏွးေသာ အသိဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္၊
ဆင္းရဲၿငိဳျငင္စြာ က်င့္ရ၍ လ်င္ျမန္ေသာ အသိဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္၊
ခ်မ္းသာလြယ္ကူစြာ က်င့္ရ၍ ႏံု႔ေႏွးေသာ အသိဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္၊
ခ်မ္းသာလြယ္ကူစြာ က်င့္ရ၍ လ်င္ျမန္ေသာ အသိဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္
တို႔တည္း။

ရဟန္းတို႔ ဆင္းရဲၿငိဳျငင္စြာ က်င့္ရ၍ ႏံု႔ေႏွးေသာ အသိဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္ဟူသည္ အဘယ္နည္း၊
ရဟန္းတို႔ ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ (မိမိ) ကိုယ္၌ မတင့္တယ္ဟု အဖန္တလဲလဲ ႐ႈ၍ ေန၏၊
(သံုးေဆာင္အပ္ေသာ) အာဟာရ၌ စက္ဆုပ္ဖြယ္ဟု အမွတ္ရွိသည္၊ အလံုးစံုေသာ ေလာက၌ မေမြ႕ေလ်ာ္
ဖြယ္ဟု အမွတ္ရွိသည္၊ အလံုးစံုေသာ သခၤါရတရားတို႔၌ အျမဲမရွိဟု အဖန္တလဲလဲ ႐ႈေလ့ရွိသည္ ျဖစ္၍
ေန၏။ ထို ပုဂၢိဳလ္အား ေသျခင္းကို အာ႐ံုျပဳ၍ျဖစ္ေသာ အမွတ္ “သညာ” သည္ မိမိသႏၱာန္၌ ေကာင္းစြာ
ကပ္၍ တည္၏၊ ထို ပုဂၢိဳလ္သည္ သဒၶါဗိုလ္ ဟိရီဗိုလ ္ ဩတၲပၸဗိုလ္ ဝီရိယဗိုလ္ ပညာဗိုလ္ အားျဖင့္
ဤေသကၡဗိုလ္ ငါးပါးတို႔ကို အမွီျပဳ၍ ေန၏။ ထို ပုဂၢိဳလ္အား သဒၶိေႁႏၵ ဝီရိယေႁႏၵ သတိေႁႏၵ သမာဓိေႁႏၵ
ပညိေႁႏၵအားျဖင့္ ဤႏံု႔ကုန္ေသာ ဣေႁႏၵငါးပါးတို႔သည္ ထင္ရွားျဖစ္ကုန္၏။ ထို ပုဂၢိဳလ္သည္ ထို
ဣေႁႏၵငါးပါးတို႔၏ ႏံု႔ျခင္းေၾကာင့္ အာသေဝါတရားတို႔ ကုန္ျခင္းငွါ မိမိ၏ (အျခားမဲ့၌ အက်ိဳးေပး
တတ္ေသာ) မဂ္ သမာဓိ သို႔ ႏံု႔ေႏွးစြာ ေရာက္၏။ ရဟန္းတို႔ ဤအက်င့္ကို ဆင္းရဲၿငိဳျငင္စြာ က်င့္ရ၍
ႏံု႔ေႏွးေသာ အသိဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္ ဟု ဆိုအပ္၏။

ရဟန္းတို႔ ဆင္းရဲၿငိဳျငင္စြာ က်င့္ရ၍ လ်င္ျမန္ေသာ အသိဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္ဟူသည္ အဘယ္
နည္း၊ ရဟန္းတို႔ ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ မိမိကိုယ္၌ မတင့္တယ္ဟု အဖန္တလဲလဲ ႐ႈ၍ ေန၏၊
(သံုးေဆာင္အပ္ေသာ) အာဟာရ၌ စက္ဆုပ္ဖြယ္ဟု အမွတ္ရွိသည္၊ အလံုးစံုေသာ ေလာက၌ မေမြ႕ေလ်ာ္
ဖြယ္ဟု အမွတ္ရွိသည္၊ အလံုးစံုေသာ သခၤါရတရားတို႔၌ အျမဲမရွိဟု အဖန္တလဲလဲ ႐ႈေလ့ရွိသည္ျဖစ္၍
ေန၏။ ထို ပုဂၢိဳလ္အား ေသျခင္းကို အာ႐ံုျပဳ၍ ျဖစ္ေသာ အမွတ္ “သညာ”သည္ မိမိသႏၱာန္၌ ေကာင္းစြာ
ကပ္၍ တည္၏၊ ထို ပုဂၢိဳလ္သည္ သဒၶါဗိုလ္။ပ။ ပညာဗိုလ္အားျဖင့္ ဤေသကၡဗိုလ္ငါးပါးတို႔ကို အမွီျပဳ၍
ေန၏။ ထို ပုဂၢိဳလ္အား သဒၶိေႁႏၵ။ပ။ ပညိေႁႏၵအားျဖင့္ ဤလြန္ကဲေသာ ဣေႁႏၵငါးပါးတို႔သည္ ထင္ရွား
ျဖစ္ကုန္၏။ ထို ပုဂၢိဳလ္သည္ ဤဣေႁႏၵငါးပါးတို႔၏ လြန္ကဲျခင္းေၾကာင့္ အာသေဝါတရားတို႔ ကုန္ျခင္းငွါ
မိမိ၏ (အျခားမဲ့၌ အက်ိဳးေပးတတ္ေသာ) မဂ္သမာဓိသို႔ လ်င္ျမန္စြာ ေရာက္၏။ ရဟန္းတို႔ ဤအက်င့္ကို
ဆင္းရဲၿငိဳျငင္စြာ က်င့္ရ၍ လ်င္ျမန္ေသာ အသိဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္ဟု ဆိုအပ္၏။

ရဟန္းတို႔ ခ်မ္းသာလြယ္ကူစြာ က်င့္ရ၍ ႏံု႔ေႏွးေသာ အသိဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္ဟူသည္
အဘယ္နည္း၊ ရဟန္းတို႔ ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ ကာမတို႔မွ ကင္းဆိတ္၍သာလွ်င္ အကုသိုလ္
တရားတို႔မွ ကင္းဆိတ္၍သာလွ်င္ ၾကံစည္ျခင္း “ဝိတက္” ႏွင့္ တကြျဖစ္ေသာ၊ သံုးသပ္ျခင္း “ဝိစာရ” ႏွင့္
တကြ ျဖစ္ေသာ၊ (နီဝရဏ) ကင္းျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ၊ ႏွစ္သိမ့္ျခင္း “ပီတိ” ခ်မ္းသာျခင္း “သုခ” ရွိေသာ
ပဌမဈာန္သို႔ ေရာက္၍ ေန၏။ ၾကံစည္ျခင္း “ဝိတက္” သံုးသပ္ျခင္း “ဝိစာရ” တို႔၏ ခ်ဳပ္ျခင္းေၾကာင့္ မိမိ
သႏၱာန္၌ စိတ္ကို ၾကည္လင္ေစတတ္ေသာ၊ စိတ္၏ တည္ၾကည္ျခင္း “သမာဓိ” ကို ျဖစ္ပြါးေစတတ္ေသာ၊
ၾကံစည္ျခင္း “ဝိတက္” မရွိေသာ၊ သံုးသပ္ျခင္း “ဝိစာရ” မရွိေသာ၊ တည္ၾကည္ျခင္း “သမာဓိ” ေၾကာင့္
ျဖစ္ေသာ၊ ႏွစ္သိမ့္ျခင္း “ပီတိ” ခ်မ္းသာျခင္း ”သုခ” ရွိေသာ ဒုတိယဈာန္သို႔ ေရာက္၍ ေန၏။ ႏွစ္သိမ့္ျခင္း
”ပီတိ” ကိုလည္း မစြဲမက္ျခင္းေၾကာင့္ ေအာက္ေမ့ျခင္း ”သတိ”၊ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ “သမၸဇဥ္”ႏွင့္ ျပည့္စံုသည္ ျဖစ္၍ လ်စ္လ်ဴ႐ႈလ်က္ ေန၏၊ ခ်မ္းသာျခင္း “သုခ” ကိုလည္း ကိုယ္ျဖင့္ ခံစား၏၊ အရိယာပုဂၢိဳလ္တို႔သည္ အၾကင္ (တတိယဈာန္)ေၾကာင့္ ထိုသူကို ”လ်စ္လ်ဴ႐ႈသူ သတိရွိသူ ခ်မ္းသာစြာ ေနေလ့ရွိသူ” ဟု ေျပာၾကား ကုန္၏၊ ထို တတိယဈာန္သို႔ ေရာက္၍ ေန၏။ ခ်မ္းသာျခင္း “သုခ” ကိုလည္း ပယ္ျခင္းေၾကာင့္ ဆင္းရဲျခင္း “ဒုကၡ”ကိုလည္း ပယ္ျခင္းေၾကာင့္ ေရွးဦးကပင္လွ်င္ ဝမ္းသာျခင္း “ေသာမနႆ” ႏွလံုးမသာျခင္း ”ေဒါမနႆ” တို႔၏ ခ်ဳပ္ႏွင့္ျခင္းေၾကာင့္ ဆင္းရဲလည္းမဟုတ္ ခ်မ္းသာလည္းမဟုတ္ေသာ လ်စ္လ်ဴ႐ႈမႈ “ဥေပကၡာ” ေၾကာင့္ ျဖစ္သည့္ သတိ၏ စင္ၾကယ္ျခင္းရွိေသာ စတုတၳဈာန္သို႔ ေရာက္၍ ေန၏။ ထိုပုဂၢိဳလ္သည္ သဒၶါဗိုလ္။ပ။ ပညာဗိုလ္အားျဖင့္ ဤေသကၡဗိုလ္ ငါးပါးတို႔ကို အမွီျပဳ၍ ေန၏။ ထိုပုဂၢိဳလ္အား သဒၶိေႁႏၵ။ပ။ ပညိေႁႏၵ အားျဖင့္ ဤႏံု႔ေသာ ဣေႁႏၵငါးပါး တို႔သည္ ထင္ရွားျဖစ္ကုန္၏။ ထို ပုဂၢိဳလ္သည္ ဤဣေႁႏၵငါးပါးတို႔၏ ႏံု႔ျခင္းေၾကာင့္ အာသေဝါတရားတို႔ ကုန္ျခင္းငွါ မိမိ၏ (အျခားမဲ့၌အက်ိဳးေပး တတ္ေသာ) မဂ္သမာဓိသို႔ ႏံု႔ေႏွးစြာ ေရာက္၏။ ရဟန္းတို႔ ဤအက်င့္ကို ခ်မ္းသာလြယ္ကူစြာက်င့္ရ၍ ႏံု႔ေႏွးေသာ အသိဉာဏ္ ရွိေသာ အက်င့္ ဟု ဆိုအပ္၏။

ရဟန္းတို႔ ခ်မ္းသာလြယ္ကူစြာ က်င့္ရ၍ လ်င္ျမန္ေသာ အသိဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္ဟူသည္ အဘယ္
နည္း၊ ရဟန္းတို႔ ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ ကာမတို႔မွ ကင္းဆိတ္၍သာလွ်င္ အကုသိုလ္
တရားတို႔မွ ကင္းဆိတ္၍ သာလွ်င္ ၾကံစည္ျခင္း “ဝိတက္” ႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ၊ သံုးသပ္ျခင္း “ဝိစာရ”
ႏွင့္တကြ ျဖစ္ေသာ၊ (နီဝရဏ) ကင္းျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ၊ ႏွစ္သိမ့္ျခင္း “ပီတိ” ခ်မ္းသာျခင္း “သုခ”
ရွိေသာ ပဌမ ဈာန္သို႔ ေရာက္၍ ေန၏။ပ။ ဒုတိယဈာန္သို႔။ပ။ တတိယဈာန္သို႔။ပ။ စတုတၳဈာန္သို႔
ေရာက္၍ ေန၏။ ထို ပုဂၢိဳလ္သည္ သဒၶါဗိုလ္ ဟိရီဗိုလ္ ဩတၲပၸဗိုလ္ ဝီရိယဗိုလ္ ပညာဗိုလ္အားျဖင့္
ဤေသကၡဗိုလ္ ငါးပါးတို႔ကို အမွီျပဳ၍ ေန၏။ ထို ပုဂၢိဳလ္အား သဒၶိေႁႏၵ ဝီရိယိေႁႏၵ သတိေႁႏၵ သမာဓိေႁႏၵ
ပညိေႁႏၵအားျဖင့္ လြန္ကဲေသာ ဤဣေႁႏၵငါးပါးတို႔သည္ ထင္ရွားျဖစ္ကုန္၏။ ထို ပုဂၢိဳလ္သည္ ဤဣေႁႏၵ
ငါးပါးတို႔၏ လြန္ကဲျခင္းေၾကာင့္ အာသေဝါတရားတို႔ ကုန္ျခင္းငွါ မိမိ၏ (အျခားမဲ့၌ အက်ိဳးေပး
တတ္ေသာ) မဂ္သမာဓိသို႔ လ်င္ျမန္စြာ ေရာက္၏။ ရဟန္းတို႔ ဤအက်င့္ကို ခ်မ္းသာလြယ္ကူစြာ
က်င့္ရ၍ လ်င္ျမန္ေသာ အသိ ဉာဏ္ရွိေသာ အက်င့္ဟု ဆိုအပ္၏။

ရဟန္းတို႔ အက်င့္ တို႔သည္ ဤေလးမ်ိဳး တို႔တည္း ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။

တတိယသုတ္။


က်မ္းညႊန္း။ ။ အဂုၤတၱရနိကာယ္ စတုကၠနိပါတ္ ပဋိပဒါ၀ဂ္

---------------------------------------------------------------------

ပဌမေကာသလသုတ္ မွ ေကာက္နုတ္ခ်က္

ရဟန္းတို႔ အက်င့္ “ပဋိပဒါ” တို႔သည္ ဤေလးမ်ိဳးတို႔တည္း။ အဘယ္ေလးမ်ိဳးတို႔နည္းဟူမူ -
ဆင္းရဲစြာ က်င့္ရ၍ ႏံု႔ေႏွးစြာ အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚေသာ “ဒုကၡပဋိပဒါ ဒႏၶာဘိညာ”၊
ဆင္းရဲစြာ က်င့္ရေသာ္လည္း လ်င္ျမန္စြာ အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚေသာ “ဒုကၡပဋိပဒါ ခိပၸါဘိညာ”၊
ခ်မ္းသာစြာ က်င့္ရေသာ္လည္း ႏံု႔ေႏွးစြာ အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚေသာ “သုခပဋိပဒါ ဒႏၶာဘိညာ”၊
ခ်မ္းသာစြာ က်င့္ရ၍ လ်င္ျမန္စြာ အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚေသာ “သုခပဋိပဒါခိပၸါဘိညာ”
အက်င့္တို႔တည္း။ ရဟန္းတို႔ အက်င့္ပဋိပဒါတို႔သည္ ဤေလးမ်ိဳးတို႔ တည္း။

ရဟန္းတို႔ ဤအက်င့္ေလးမ်ိဳးတို႔တြင္ ခ်မ္းသာစြာ က်င့္ရ၍ လ်င္ျမန္စြာ အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚ
ေသာ ဤအက်င့္သည္ အျမတ္ဆံုးတည္း။ ရဟန္းတို႔ ဤသို႔က်င့္ေသာ သတၲဝါတို႔လည္း ရွိကုန္၏။
ရဟန္းတို႔ ဤသို႔က်င့္ေသာ သတၲဝါတို႔အားေသာ္လည္း တစ္ပါးေသာ အျခင္းအရာအားျဖင့္ ျဖစ္ျခင္း
ရွိသည္သာတည္း၊ ေဖာက္ျပန္ ေျပာင္းလဲျခင္း ရွိသည္သာတည္း။ ရဟန္းတို႔ ဤသို႔႐ႈေသာ အၾကားအျမင္
ရွိေသာ အရိယာတပည့္သည္ ထိုခ်မ္းသာစြာ က်င့္ရ၍ လ်င္ျမန္စြာ အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚေသာ အက်င့္၌
လည္း ၿငီးေငြ႕၏၊ ထိုအက်င့္၌ ၿငီးေငြ႕ေသာ္ ျမတ္ေသာ အက်င့္၌ တပ္ျခင္းကင္း၏၊ ယုတ္ေသာ အက်င့္၌
ကား အဘယ္ဆိုဖြယ္ရာရွိအံ့နည္း။ (၆)

က်မ္းညႊန္း။ ။ အဂုၤတၱရနိကာယ္ ဒသကနိပါတ္ မဟာ၀ဂ္


-------------------------------------------------------------

အက်င့္ပဋိပဒါ ေဒသနာ

၁၅၂။ ျမတ္စြာဘုရား ထို႔ျပင္ ျမတ္စြာဘုရားသည္ အၾကင္ေဒသနာျဖင့္ နိဗၺာန္သို႔ ေရာက္ေၾကာင္း
အက်င့္ “ပဋိပဒါ” တို႔၌ တရားကို ေဟာေတာ္မူ၏၊ ဤေဒသနာသည္ မိမိထက္ အလြန္အကဲ မရွိ၊ ျမင့္ျမတ္
ပါ၏။

ျမတ္စြာဘုရား ပဋိပဒါတို႔သည္ ဤေလးပါးတို႔တည္း။
ဆင္းရဲစြာ က်င့္ရ၍ ေႏွးေသာ အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚေသာ “ဒုကၡပဋိပဒါ ဒႏၶာဘိညာ”၊
ဆင္းရဲစြာ က်င့္ရ ေသာ္လည္း လ်င္ေသာ အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚေသာ “ဒုကၡပဋိပဒါခိပၸါဘိညာ”၊
ခ်မ္းသာစြာ က်င့္ရ ေသာ္လည္း ေႏွးေသာ အသိဉာဏ္ျဖစ္ေပၚေသာ “သုခပဋိပဒါဒႏၶာဘိညာ”၊
ခ်မ္းသာစြာ က်င့္ရ၍ လ်င္ေသာ အသိဉာဏ္ျဖစ္ေပၚေသာ “သုခပဋိပဒါခိပၸါဘိညာ” (ဤေလးပါးတို႔တည္း)။

ျမတ္စြာဘုရား ထို (ပဋိပဒါေလးပါး) တို႔တြင္ အၾကင္ ပဋိပဒါသည္ ဆင္းရဲ၏၊ အသိဉာဏ္သည္
ေႏွး၏၊ ျမတ္စြာဘုရား ဤပဋိပဒါကို ဆင္းရဲသည္၏ အျဖစ္ေၾကာင့္ လည္းေကာင္း ေႏွးသည္၏
အျဖစ္ေၾကာင့္ လည္းေကာင္း ႏွစ္ပါးစံုေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ပင္ ညံ့၏ ဟူ၍ ဆိုအပ္၏။
ျမတ္စြာဘုရား ထို (ပဋိပဒါေလးပါး) တို႔တြင္ အၾကင္ပဋိပဒါသည္ ဆင္းရဲ၏၊ အသိဉာဏ္သည္
လ်င္၏၊ ျမတ္စြာဘုရား ဤပဋိပဒါကို ဆင္းရဲသည္၏ အျဖစ္ေၾကာင့္ ညံ့၏ ဟူ၍ ဆိုအပ္၏။
ျမတ္စြာဘုရား ထို (ပဋိပဒါေလးပါး) တို႔တြင္ အၾကင္ပဋိပဒါသည္ ခ်မ္းသာ၏၊ အသိဉာဏ္သည္
ေႏွး၏၊ ျမတ္စြာဘုရား ဤပဋိပဒါကို ေႏွးသည္၏ အျဖစ္ေၾကာင့္ ညံ့၏ ဟူ၍ ဆိုအပ္၏။
ျမတ္စြာဘုရား ထို (ပဋိပဒါေလးပါး) တို႔တြင္ အၾကင္ပဋိပဒါသည္ ခ်မ္းသာ၏၊ အသိဉာဏ္သည္
လ်င္၏၊ ျမတ္စြာဘုရား ဤပဋိပဒါကို ခ်မ္းသာသည္၏အျဖစ္ေၾကာင့္လည္းေကာင္း လ်င္သည္၏ အျဖစ္
ေၾကာင့္ လည္းေကာင္း ႏွစ္ပါးစံုေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျမင့္ျမတ္၏ ဟူ၍ ဆိုအပ္၏။
ျမတ္စြာဘုရား နိဗၺာန္သို႔ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္ပဋိပဒါတို႔၌ ထိုေဒသနာသည္ မိမိထက္ အလြန္
အကဲ မရွိ၊ ျမင့္ျမတ္ပါ၏။

က်မ္းညႊန္း။ ။ ပါထိက၀ဂၢပါဠိေတာ္ သမၸသာဒနီယသုတ္

-------------------------------------------------------------------------------------------------


ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ားကို ဒီ ပဋိပဒါ မ်ားအေၾကာင္းကို ဖတ္ေစလိုတဲ့ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ တကယ္လို ့မ်ား နည္းမွန္လမ္းမွန္ႏွင့္ တရားအားထုတ္ေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္ေယာက္မွာ မိမိအားထုတ္မႈဟာ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာရွိေသာ္လည္း အသိဉာဏ္ပိုင္းမွာေတာ့တိုးတက္မႈ ေႏွးေနတာမ်ိဳးေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဒါမွမဟုတ္ အားထုတ္မႈဟာ ဆင္းရဲပင္ပန္းမႈေတြႏွင့္ေတြ ့ၾကံဳေနရျပီး တိုးတက္မႈလည္း ေႏွးေနတာမ်ိဳးေတြ ေသာ္လည္းေကာင္း ျဖစ္ေပၚခံစားေနၾကရရင္ မိမိရဲ ့အားထုတ္မႈအေပၚ သံသယမျဖစ္ဘဲ၊ စိတ္ဓါတ္က်မသြားဘဲ လူတစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္ တရားရပံုခ်င္း မတူညီၾကေၾကာင္း ဘုရားေဟာ အဆံုးအမေတာ္ ရွိျပီးသားဆိုတာေလးကို သိရွိမွတ္သားထားျပီး ေနာက္မဆုတ္တမ္း ဆက္လက္ၾကိဳးစားအားထုတ္ဖို ့ကို ဆႏၵျပဳတိုက္တြန္းအားေပးခ်င္လို ့ပါခင္ဗ်ား။

ေလးစားစြာျဖင့္
၀ိမုတၱိသုခ




No comments:

Post a Comment