Friday, March 6, 2009

ၾသ၀ါဒပါတိေမာက္ (သို ့) ျမတ္စြာဘုရားရွင္တိုင္း တို ့၏ အဆံုးအမေတာ္ (၄)

စိတ္ (မေနာ) ႏွင့္ပတ္သက္၍ မဇၥ်ိမပဏၰာသ၌ ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားထားသည္ကို ဤသို႔ ေတြ႔ရပါသည္။

“ ရဟန္းတို႔၊ စိတ္၏ ေျငာင့္တံသင္း ငါးပါးကို မပယ္ရေသးေသာ စိတ္၏ အေႏွာင္အဖြဲ႔ ငါးပါးကို ေကာင္းစြာ မျဖတ္ရေသးေသာ ရဟန္းသည္ ဤသာသနာေတာ္၌ တိုးတက္စည္ပင္ ျပန္႔ပြားျခင္းသို႔ ေရာက္ႏိုင္ဖြယ္ အေၾကာင္းမရွိ။"

“ ရဟန္းတို႔၊ စိတ္၏ ေျငာင့္တံသင္း ငါးပါးဟူသည္ အဘယ္တို႔နည္းဆိုေသာ္ ဤသာသနာ၌ ရဟန္းသည္ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ အက်င့္သိကၡာတို႔၌ ယံုမွား၏။ သို႔ေလာ - သို႔ေလာ ေတြးေတာ၏။ သက္ဝင္ၾကည္လင္ျခင္းမရွိ၊ သီတင္းသံုးေဖာ္တို႔အား မေက်နပ္ မႏွစ္သက္ေသာ စိတ္ရုိင္းကို၊ ရဟန္း၏ စိတ္သည္ အားထုတ္က်င့္ႀကံရန္ လိုက္နာရန္ မတိမ္းညႊတ္။ ဤသို႔ ဘုရား၌ ယံုမွား၊ တရား၌ ယံုမွားျခင္းစသည္တို႔သည္ စိတ္၏ ေျငာင့္တံသင္း ငါးပါးျဖစ္၏။

“ ရဟန္းတို႔၊ စိတ္၏ အေႏွာင္အဖြဲ႔ ငါးပါးဟူသည္ အဘယ္တို႔နည္းဆိုေသာ္ ဤသာသနာ၌ ရဟန္းသည္ ကာမဂုဏ္၌ မကင္းေသာ တပ္စြန္းျခင္းရွိ၏။ ကိုယ္၌ မကင္းေသာ တပ္စြန္းျခင္းရွိ၏။ ရုပ္အဆင္း၌ မကင္းေသာ တပ္စြန္းျခင္းရွိ၏။ အလိုရွိသေလာက္ ဝမ္းျပည့္ရုံစားၿပီး၊ အိပ္စက္ရျခင္း ခ်မ္းသာ၊ လဲေလ်ာင္းေနရျခင္း ခ်မ္းသာ၊ ငိုက္မ်ဥ္းေနျခင္း ခ်မ္းသာတို႔ကို အစဥ္အားစိုက္၍ ေန၏။ ငါသည္ ဤအက်င့္သီလျဖင့္ နတ္တစ္ပါးပါး ျဖစ္ရလိမ့္မည္ဟု တစ္ခုခုေသာ နတ္ေလာက၌ ေတာင့္တလ်က္ အက်င့္ျမတ္ကို က်င့္၏။ ရဟန္းတို႔၊ ဤကာမဂုဏ္၌ မကင္းေသာ တပ္စြန္းမႈရွိျခင္း စသည္တို႔ကို စိတ္၏ အေႏွာင္အဖြဲ႔ ငါးပါးျဖစ္၏။

“ ရဟန္းတို႔၊ စိတ္၏ ေျငာင့္တံသင္း ငါးပါးကို ပယ္ၿပီးေသာ စိတ္၏ အေႏွာင္အဖြဲ႔ ငါးပါးကို ျဖတ္ၿပီးေသာ ရဟန္းသည္ ဤသာသနာ၌ တိုးတက္စည္ပင္ ျပန္႔ပြားျခင္းသို႔ ေရာက္ႏိုင္ဖြယ္ အေၾကာင္းရွိေပ၏။ "

ထိုမွတစ္ပါး ေနႏွင့္လ တို႔၏ ေနႏွင့္လ တို႔၏ အညစ္အေၾကး ငါးပါးရွိသကဲ့သို႔ ပုထုဇဥ္တို႔၏ စိတ္သႏၱာန္တြင္လည္း အညစ္အေၾကး ငါးပါးရွိေၾကာင္း ၾကားနာဖတ္ရႈရဖူးပါသည္။

ပကတိ ပင္ကိုအားျဖင့္ ၾကည္လင္ရႊန္းပေသာ ေနႏွင့္လ တို႔အား -

(၁) ဆီးႏွင့္မ်ား ဖံုးအုပ္ေသာအခါ၊
(၂) ေႏြဦးကာလ ျမဴထေသာအခါ၊
(၃) တိမ္ဖံုးအုပ္ေသာအခါ၊
(၄) အသူရိန္နတ္ ဖမ္းစားေသာအခါ၊
(၅) မီးခိုးမ်ား ဖံုးအုပ္ေသာအခါ။

ဤ ငါးပါးအနက္ တစ္ပါးပါးက အေႏွာင့္အယွက္ျပဳလွ်င္ ညႈိးမွိန္မည္းေမွာင္ေစတတ္သကဲ့သို႔ ထို႔အတူ ပကတိပင္ကိုအားျဖင့္ ရႊန္းပၾကည္လင္ေနေသာစိတ္ကိုလည္း -

(၁) ေလာဘ၊
(၂) ေဒါသ၊
(၃) ေမာဟ၊
(၄) မိဒၶ၊
(၅) ဝိစိကိစာၦ။

ဤငါးပါးတို႔မွ တစ္ပါးပါးတို႔က အေႏွာင့္အယွက္ျပဳလွ်င္ မၾကည္မလင္ မရႊင္မပ် ေနာက္က်ိသြားေလ၏ ဟူသတည္း။ သဂါထာဝဂၢေဒဝတာ သံယုတ္တြင္လည္း ဤသို႔ေတြ႔ရသည္။

စိေတၱန နိယ်တိေလာေကာ = စိတ္သည္ ေလာကကို ေရွ႔ေဆာင္၏။
စိေတၱန ပရိကႆတိ = စိတ္သည္ ေလာကကို ဆြဲငင္၏။
စိတၱႆ ဧကဓမၼႆ၊ သေဗၺဝ ဝသမႏြဂူတိ = အလံုးစံုေသာ တရားတို႔သည္သာလွ်င္ စိတ္ဟုဆိုအပ္ေသာ တစ္ခုေသာ တရား၏ အလိုသို႔ အစဥ္လိုက္ရကုန္၏။


(ဤေဆာင္းပါးကို http://kyawkyawoo81.blogspot.com မွ တဆင့္ျပန္လည္ ကူးယူေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္ပါသည္။)

No comments:

Post a Comment